Folkeskolens parter har netop udsendt en række nationale anbefalinger til, hvordan der skabes tættere samarbejder lokalt. Anbefalingerne imødekommer regeringens folkeskolereform, som bl.a. vil fjerne ansvar fra kommunerne og give mere ansvar lokalt til bl.a. skoleledelserne og bestyrelserne.
"De kommende år skal de gode intentioner i kvalitetsprogrammet for folkeskolen realiseres. Det kommer til at kræve tæt samarbejde lokalt mellem repræsentanter for elever, forældre, medarbejdere, ledere, skolebestyrelser, forvaltning og lokalpolitikere," skriver parterne.
Blandt folkeskolens parter er Børne- og Kulturchefforeningen, hvis formand, Michael Graversen, ser anbefalingerne som et vigtigt skridt i retningen af en bedre folkeskole:
- Når en folkeskole drives med et tæt, lokalt samarbejde betyder det, at der et ejerskab hele vejen rundt. Det betyder, at både skoleledelse, lærer, skolebestyrelse og elevråd føler en fælles forpligtigelse og medindflydelse, siger han.
Sådan lyder de nationale anbefalinger
Folkeskolens parter støtter op om de lokale samarbejder ved at inspirere til, hvordan samarbejdet kan tilrettelægges og skabe værdi for den lokale folkeskole. Derfor har de lavet fem anbefalinger, som bl.a. står på skuldrene af erfaringerne med "Sammen om skolen"-samarbejderne, som flere kommuner har taget til sig. Sådan lyder anbefalingerne:
1. Skab en lokal version af ”Sammen om skolen”-samarbejdet med en bred repræsentation.
2. Drøft eventuelt et fælles værdigrundlag og rammer for samarbejdet.
3. Skab et fælles rum for refleksion og nytænkning.
4. Brug samarbejdet til at drøfte udfordringer og pege på løsninger.
5. Sørg for, at inddragelsen og samarbejdet opleves som legitimt.
Kilde: Parterne om Folkeskolen
En tiltrængt fredspibe
Folkeskolens parter tæller KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever, Skole og Forældre, Bupl og Børne- og Kulturchefforeningen. Ifølge Michael Graversen bliver folkeskolerne kun bedre af, at de forskellige parter samarbejder:
- KL og Dansk Lærerforening røg for nogle år siden en tiltrængt fredspibe og blev enige om, at man er nødt til at være fælles om folkeskolen. Siden det har parterne lavet skoleudvikling sammen, på tværs af arbejdsgiver- og arbejdstagerforhold. Det giver helt klart en bedre folkeskole for eleverne, siger han.
Med de nationale anbefalinger er det blandt andet parternes vision, at flere kommuner vil give sig i kast med lokale samarbejder. Flere kommuner er dog allerede i gang med det projekt, der hedder "sammen om skolen".
Parterne lægger vægt på, at der ikke kun er én måde, samarbejde lokalt kan fungere på. I en rapport giver parterne derfor eksempler på, hvordan forskellige kommuner har løst opgaven med "sammen om skolen".
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.