dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Flere og flere kommuner ansætter borgerrådgivere

Hver tredje kommune har fået en kommunal vagthund, der skal lette samarbejdet mellem borger og kommune. Det er en nødvendig følge af de mange reformer, siger Horsens' borgmester
8. AUG 2017 5.54

Antallet af uafhængige borgerrådgivere, der fungerer som lokale ombudsmænd i kommunerne, vokser. I dag har 32 ud af landets i alt 98 kommuner en borgerrådgiver. Det er 10 flere end i 2013, hvor 22 kommuner havde en borgerrådgiver, og dobbelt så mange som i 2011.

Det viser en kortlægning, som Avisen.dk har lavet på baggrund af tal fra sekretariat for borgerrådgivernetværket, som hører hjemme i Holbæk Kommune.

De lokale ombudsmænd skal hjælpe borgere og kommune med at finde fælles fodslag, samt rådgive borgeren om, hvilke muligheder og rettigheder de har. Derudover skal de holde øjne og ører åbne, så de kan slå alarm, hvis de oplever fejl og mangler i kommunens praksis.

Panden mod en mur
Og det er en rigtig god ordning, lyder det fra borgmester Peter Sørensen (S) i Horsens, som er en af de kommuner, der siden 2013 har fået en borgerrådgiver. Han bemærker, at særligt kontanthjælpsreformen og førtidsreformen har haft betydning for nødvendigheden af en borgerrådgiver:

- Mange borgere følte, de løb panden mod muren. De forstod ikke afgørelserne, og det gav anledning til en del frustration. Borgeren følte, det blev borger mod systemet, siger Peter Sørensen til Avisen.dk.

Netop hjælp til at forstå afgørelser fra kommunen og kaste lys over borgerens klagemuligheder er en af borgerrådgiverens særlige opgaver. Derudover udgiver de årligt en rapport med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling kan forbedres.

Ikke spor positivt
Men at det overhovedet er nødvendigt med borgerrådgivere, er ikke udtryk for noget positivt. Sådan lyder det fra forsker i kommunalpolitik og samfundsvidenskab ved Danmarks- Medie og Journalisthøjskole, Roger Buch.

- Det burde på sin vis ikke være nødvendigt. Borgeren har i forvejen flere organer, de kan klage til. Når det så alligevel er nødvendigt, kan det være en måde for kommunerne at håndtere utilfredse og frustrerede borgere efter kommunalreformen og den økonomiske krise, siger Roger Buch og henviser til de kommunale besparelser, den økonomiske krise har medført.

I dag kan borgeren benytte sig af både Ankestyrelsen, domstolene og Folketingets Ombudsmand, hvis de er utilfredse med kommunen. Men Peter Sørensen er det især det uformelle og hurtige kontakt, der er borgerrådgivningens force.

 

rp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/flere-og-flere-kommuner-ansaetter-borgerradgivere

GDPR