SILKEBORG: Selvom DR Østjylland i formiddag kunne fortælle, at det måske snart var slut med borgerrådgivning i Silkeborg, er kommunen vendt på en tallerken i løbet af dagen og har besluttet, at borgerrådgivningen bliver en permanent ordning. Det oplyser kommunen.
I formiddags, var blandt andre viceborgmester Hanne Bæk Olsen fra Socialdemokraterne ikke helt sikker på, at en borgerrådgiver var den rigtige løsning. Hun sagde:
'Det her har været en proces, vi har været igennem, og den har gjort, at vi tænker anderledes og implementerer den læring i organisationen. Det kunne tale for, at vi kunne arbejde på andre metoder til at forbedre vores kommunikation med borgerne end lige netop ved at have en borgerrådgiver.'
Færre klagesager
- Vi ser, at vores borgere bruger ordningen. Mange har fået hjælp, og vi ønsker at opretholde borgerrådgiverfunktionen, så folk der kommer i klemme i det kommunale system, kan hente hjælp. Det vil forhåbentlig både på den korte og den lange bane betyde, at vi får nogle mere tilfredse borgere og nogle færre klagesager, siger borgmester Steen Vindum (V).
Silkeborg har haft en borgerrådgiver siden februar 2013. Det første halve år kom der 223 henvendelser fra borgere. 63 ville klage. De øvrige ville søge råd eller have vist vej gennem det kommunale system. Fra august 2013 til juli 2014 har borgerrådgiveren haft 285
henvendelser, heraf 56 klager.
Borgerrådgiveren blev indført, fordi der var voldsom kritik af behandlingen af borgere på sygedagpenge. I dag besluttede et enigt økonomi- og erhvervsudvalg at gøre funktionen til en permanent ordning.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.