
Børnehaver, sygehuse, politistationer og mange andre offentlige arbejdspladser i hele Norden skaber kvalitet og effektivitet ved at indføre nye og bedre løsninger.
Hele fire ud af fem offentlige arbejdspladser i de nordiske lande har indført mindst én innovation inden for en to-årig periode.
Det viser nye tal fra 'Measuring New Nordic Solutions: Innovation Barometer for the Public Sector' - den første tværnordiske sammenligning af offentlig innovationsstatistik nogensinde, som Center for Offentlig Innovation (COI) sammen med otte nordiske partnere udgiver i dag.
Gode til at genbruge og dele
En innovation kan være et nyt produkt, en ny service, en ny måde at kommunikere på eller en ny eller væsentligt ændret måde at arbejde på. Den nye løsning skal skabe værdi, men den behøver ikke være helt ny. Faktisk er mellem 69 og 82 pct. af alle offentlige innovationer enten inspireret af andres løsninger eller kopieret fra andre:
- Offentlig innovation er deleøkonomi. Nye løsninger deles, genbruges og videreudvikles på kryds og tværs af de offentlige arbejdspladser. Det er godt nyt for borgere og virksomheder, for ofte er genbrug er en genvej til bedre løsninger, siger Pia Gjellerup, centerleder i COI.
Den nye tværnordiske sammenligning bygger på tal fra Innovationsbarometeret - et samarbejde mellem COI og Danmarks Statistik, som blev verdens første statistik over offentlig innovation, da den udkom første gang i 2015. Siden har Norge, Sverige, Finland og Island også gennemført Innovationsbarometre ud fra den danske model.
Samarbejde er vigtigt
De nye tal viser også, at fire ud af fem offentlige innovationer er skabt i samarbejde med én eller flere eksterne samarbejdspartnere, fx private virksomheder, borgere eller andre offentlige arbejdspladser.
Også samarbejdet internt på arbejdspladsen er vigtigt: I mere end fire ud af fem succesfulde offentlige innovationer spiller medarbejderne i en nøglerolle ved at fremme innovationsprocessen.
Minister for nordisk samarbejde Mogens Jensen (S) kalder de nye resultater 'fantastiske':
- Offentlig innovation er helt afgørende for vores velfærd og velstand. Tænk bare på de udfordringer, vi står over for på klimaområdet. Det kræver helt nye løsninger, der kun kan findes i tillidsfuldt samarbejde. Samarbejde mellem ledere og medarbejdere på arbejdspladserne, samarbejde mellem den offentlige og private sektor og samarbejde på tværs af de nordiske lande. Derfor er det fantastisk at se dokumenteret, at vi i Norden har meget stærke forudsætninger for alle de typer innovationssamarbejde, som vi får så hårdt brug for. Det vil vi blandt andet sætte fokus på under Danmarks formandskab for Nordisk Ministerråd næste år under titlen 'Fælles om fremtidens løsninger', siger han.
MG
OM OFFENTLIG INNOVATION
- Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi. Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men kan være brugt af andre.
- Værdien af offentlig innovation kan have flere former: indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.
- 'Innovation kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, organisationsformer og processer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
- Innovationsbarometeret er verdens første officielle statistik om offentlig innovation. Statistikken bliver lavet i samarbejde mellem Center for Offentlig Innovation og Danmarks Statistik.
- Både Norge, Sverige, Finland og Island har nu gennemført egne versioner af Innovationsbarometeret bygget på den danske model. Find flere tal og fakta fra den nye tværnordiske sammenligning på innovationbarometer.org
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.