
Af Torben Liborius
- En forhøjelse af tærskelværdien for, hvornår en opgave skal i EU-udbud kan sagtens være fornuftig, men det må ikke betyde, at grænsen for, hvornår en opgave skal i nationalt udbud, også rykkes.
Jeg anerkender ikke argumentet om, at de penge, som kommuner og regioner bruger på at beskrive en opgave i forbindelse med et udbud, er spildt, hvis kommunen alligevel selv vinder opgaven.
- En gennemgang og beskrivelse af en opgave vil altid tilføre værdi - også selvom opgaven ender med at blive løst i offentligt regi. Kommunen får viden om, hvad den får for sine udgifter. Den viden mangler mange steder. Den kan bruges konstruktivt - og måske endda gøre løsningen af opgaven mere effektiv, end den tidligere har været.
Ubudsreglerne skal indrettes, så de tilskynder kommunerne til at sende så mange opgaver som muligt i udbud. Kommunerne har brug for at konkurrenceudsætte mange flere opgaver, end de gør i dag. Det skal reglerne hjælpe med til, uanset om de kommer fra EU eller Folketinget.
Erhvervspolitisk chef Torben Liborius, Dansk Byggeri
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.