Statens bygherreselskab har netop varslet den internationale entreprenørverden om, at anlægsopgaver for 40,7 mia. kr. er på vej, selv om VVM-undersøgelsen endnu ikke er færdig. Og det er et problem, advarer miljøretsprofessor Peter Pagh:
- I stedet for at tage VVM for det, det er, nemlig et forsøg på at kvalificere beslutningsgrundlaget, siger man: 'Vi behøver ikke den slags viden. Vi træffer først beslutningen og undersøger bagefter', siger professoren i miljøret og planlovgivning på Københavns Universitet til Ingeniøren.
Han mener, at Femern A/S ved at udbyde anlægskontrakterne på den godt 18 km. lange sænketunnel, mens miljøanalyserne stadig foregår, og inden den tyske og danske regering reelt har givet projektet grønt lys ved at vedtage en anlægslov, kommer til at forbryde sig mod VVM-direktivet.
Og bliver konsekvensen, at der skal laves nye udbud, fordi resultatet af miljøundersøgelserne får politikerne til at vælge et af sænketunnelens alternativer, bliver det uforholdsmæssigt dyrt for både tilbudsgiver og bygherre, vurderer udbudsekspert Grith Ølykke fra CBS.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.