
KALUNDBORG: Faglig ledelse gør en forskel.
Det bekræfter en ny evalueringsrapport fra Professionshøjskolen Absalon.
I projektet "Praksisnær udvikling af faglig ledelse med henblik på øget læringsudbytte for elever", har Absalons konsulenter gennem en treårig periode fra 2021 til 2024 arbejdet med at styrke skoleledernes praksisnære, faglige ledelse. Og evalueringen konkluderer, at projektet har haft en positiv effekt på skoleledernes faglige ledelse på flere folkeskoler i Kalundborg Kommune.
Ifølge Lonni Hall, lektor, ph.d. i Center for Ledelse og Organisering, Absalon og projektleder på projektet, så er man lykkes med ambitionen om at styrke den faglige ledelse, fordi man har taget afsæt i den enkelte skoles udfordringer:
- Skolelederne har ikke haft brug for at få at vide, hvad de skal gøre, men derimod brug for sparring, når noget driller – i kontekst af deres egen skole. Med respekt for skoleledernes prioriteringer har vi i en tæt proces løbende kunne understøtte dem i deres opgaveløsning, siger hun.
Forskellige former
Skolernes arbejde med faglig ledelse har taget forskellige former.
Mens nogle har styrket klassekonferencer, har andre haft succes med øget observation og feedback. Dette afspejler frisættelsesdagsordenen på folkeskoleområdet, hvor mere frihed skal give ledere og medarbejdere et større fagligt råderum.
Målet er en mere varieret og motiverende skoledag, der styrker elevernes faglige og personlige udvikling, dannelse og trivsel:
- Vi ser, at skolelederne har arbejdet med den faglige ledelse på forskellige måder. Det fortæller os, at hvis vi vil tage praksis alvorligt, så må vi rumme den mangfoldighed, der er på folkeskolerne. For det er det, der er behov for, siger Lonni Hall.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.