Af Peter Thyssen
'Fra begge sider i Folketinget er der opbakning til en ny motorvej i Jylland'. Sådan lød en avisoverskrift den 3. august, da Trafikministeren havde fremlagt sine visioner om trafikinvesteringer i Danmark. Og jyderne burde angiveligt juble.
Alligevel har der bredt sig en snigende bekymring, efterhånden som ministerens visioner bundfaldt sig.
For hvad er det, visionen består i?
Det velkendte
Det velkendte er, at Holstebro og måske hele Vestjylland oplever, at den offentlige service udtyndes, samtidig med at infrastrukturen (ønsker om motorveje) ikke har statens bevågenhed. Staten har ikke tidligere prioriteret en motorvej mellem Holstebro og Herning - for det berettigede trafikken ikke til!
Region Østjylland og kommunerne i regionen har lagt vægt på en opgradering af motorvejene i det østjyske kombineret med en ny midtjysk motorvej, som kunne aflaste det østjyske motorvejsnet. Det kunne få mange bilister fra f.eks. Aalborg/Hobro/Randers til at køre på en midtjysk motorvej, hvis de skulle sydpå, samtidig med at det aflastede den østjyske motorvej.
Det mindre velkendte
Trafikministeren (ministeriet?) kender naturligvis de forskellige interesser og ønsker. Der er også indgået et politisk forlig om at få udarbejdet en samlet trafikplan for det østjyske bybånd fra Randers til Kolding. Noget, Regeringen og Folketinget har lagt vægt på i de seneste Landsplanredegørelser.
Alt sammen meget fornuftigt. Og med en tidsplan, hvor den samlede trafikplan skulle fremlæges i 2011 som grundlag for ministeriets prioritering af investeringer i infrastrukturen.
Det interessante
Ifølge ministeren selv er en motorvej fra Holstebro over Herning til Billund et 'Columbusæg'. Hokuspokus: Vestjydernes længsel efter en motorvej og østjydernes vision om en midtjysk aflastning forenes i én ministeriel vision. En "vision" som i den ministerielle retorik løser begge problemer, men som i en jysk pragmatik er hverken fugl eller fisk!
Ganske vist sikrer 'visionen' en motorvej mellem Holstebro og Herning - og det er muligvis en nyttig statslig investering. Motorvejen fra Herning via Billund til Vejen vil formentlig kunne bygges og åbnes, uden at nogen bemærker det. De nordjyske motorveje vil i det lys fremstå nærmest som overbelastede!
'Visionen' vil overhovedet ingen betydning have for aflastningen af de østjyske motorveje. Så den har ingen sammenhæng med beslutningen om at få udarbejdet en samlet trafikplan for det østjyske bybånd fra Randers til Kolding.
Det bekymrende er, hvorfor Trafikministeren fremlægger en 'vision', som hverken er fugl eller fisk, men som alligevel får bred opbakning fra Folketingets partier.
Moralen
Enighed gør stærk og uenighed det modsatte. Den tanke er nærliggende, at i tider hvor få anlægskroner skal matches med mange anlægsønsker, kan lokal uenighed være et hjælpsomt værktøj i prioriteringen. Og når Region Østjylland og kommunerne har stået sammen om prioriteringen af infrastrukturen i udmeldingerne til staten, så kan en 'vision', der udfordrer enigheden være nyttig. Ikke for fremkommeligheden i Jylland, men for Transportministeriets disponering af anlægsinvesteringerne.
Det er derfor vigtigt, at 'visionen' ikke fjerner fokus fra arbejdet med en samlet trafikplan for det østjyske bybånd. 'Visionen' kan naturligvis som andre ideer indgå i de vurderinger, som trafikplanen skal bygge på. Trafikplanen skal danne grundlag for en mere indsigtsfuld prioritering af de fremtidige investeringer til gavn for fremkommeligheden i hele Jylland. Det mål skal jyderne - og gerne også Transportministeriet - stå sammen om.
Peter Thyssen, rådmand Teknik og Miljø, Århus Kommune
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.