Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

En god børnehave giver gode resultater i 9. kl.

Især drenge og indvandrerbørns karakterer senere i skoleforløbet påvirkes positivt af børnehavens normering

En undersøgelse blandt 30.000 danske børn dokumenterer, at elever, som har gået i børnehaver med veluddannet personale, opnår bedre karakterer, når de går til afgangseksamen i folkeskolens 9, klasse, skriver Ugebrevet A4

 

Især drenge og indvandrerbørn opnår bedre karakterer ved folkeskolens afsluttende eksamen, hvis de går i børnehaver, hvor der er ansat relativt flere mænd, og hvis institutionen generelt har en god normering af ansatte.

For første gang nogensinde kan forskere fra Anvendt KommunalForskning (AKF) i samarbejde med SFI - det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitet dokumentere, at børn opnår bedre karakterer ved folkeskolens niendeklasses afgangseksamen, hvis eleverne i starten af livet har gået i en såkaldt 'højkvalitets-børnehave'.

Undersøgelsens resultater baseres på omfattende registerdata for 30.000 børn, som afsluttede folkeskolens niendeklasse med eksamen i skriftlig dansk i 2008.

ka