
En undersøgelse blandt 30.000 danske børn dokumenterer, at elever, som har gået i børnehaver med veluddannet personale, opnår bedre karakterer, når de går til afgangseksamen i folkeskolens 9, klasse, skriver Ugebrevet A4
Især drenge og indvandrerbørn opnår bedre karakterer ved folkeskolens afsluttende eksamen, hvis de går i børnehaver, hvor der er ansat relativt flere mænd, og hvis institutionen generelt har en god normering af ansatte.
For første gang nogensinde kan forskere fra Anvendt KommunalForskning (AKF) i samarbejde med SFI - det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitet dokumentere, at børn opnår bedre karakterer ved folkeskolens niendeklasses afgangseksamen, hvis eleverne i starten af livet har gået i en såkaldt 'højkvalitets-børnehave'.
Undersøgelsens resultater baseres på omfattende registerdata for 30.000 børn, som afsluttede folkeskolens niendeklasse med eksamen i skriftlig dansk i 2008.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.