-Alt i alt har Trafikministeriet samlet vurderet, at der er en overvejende sandsynlighed for, at DSB's tilbud ikke vil udvise overskud over den samlede periode, og at tilbuddet dermed ikke er i overensstemmelse med det regelsæt for DSB, der skal sikre fair konkurrencevilkår, siger Flemming Hansen.
-Det drejer sig blandt andet om forventningerne til passagerfremgangen. DSB regner med en passagerfremgang på ca. 45 pct. over udbudsperioden 2003-2010. Trafikministeriet har vurderet dette forhold grundigt med eksterne eksperter og konkluderer, at en sådan passagerfremgang næppe vil kunne realiseres, siger Flemming Hansen.
-Et andet forhold er, at DSB forventer at kunne få fuld momsrefusion på leasingudgifter til nye tog til et engelsk leasingselskab, således at DSB hverken betaler moms i Danmark eller i England. Trafikministeriet har vurderet, at denne mulighed nok vil forsvinde inden udgangen af kontraktperioden, og at det er usikkert, om det er muligt at lave alternative konstruktioner, som giver samme momsbesparelse for DSB.
-Hertil kommer, at DSB har regnet med stigninger i reallønnen på 0,5 pct. årligt, mens Trafikministeriet har vurderet, at den fremtidige reallønsudvikling vil ligge tæt på 2 pct. årligt, svarende til forventningen i Finansministeriets seneste Finansredegørelse. siger ministeren.
-Desuden indeholder omkostningsbudgettet i DSB's tilbud en række områder, hvor der er budgetteret stramt. Herved indeholder budgettet for den udbudte trafik ikke nævneværdige reserver til at imødegå en for DSB ugunstig udvikling. Ministeriet har dog på visse områder fundet eksempler på, at DSB har foretaget en mere forsigtig budgettering.
-Endelig vurderer Trafikministeriet, at DSB's tilbud med et forventet overskud på 2 til 5 mio. kr. årligt for den udbudte trafik er meget lavt i forhold til størrelsen af den samlede forretning og usikkerheden i tilbuddet. Der skal derfor kun ganske få udsving i forventningerne til, før DSB's tilbud er underskudsgivende. DSB lægger derimod vægt på, at det afgivne tilbud giver det samlede DSB en tilfredsstillende forrentning af den egenkapital, som anvendes på de udbudte strækninger, siger ministeren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.