- De mange sommerhusejere, der står med et problem, når sommeren er forbi, har krav på meget snart at få en retningspil, der viser, om de kan forvente at få en dispensation til fortsat helårsbeboelse, eller om de skal til at se sig om efter en anden bolig. Vi har længe forgæves ventet på at få en udmelding fra ministeriet og KL, men nu kan vi snart ikke vente længere.
Det er lovligt at bo i sommerhusene frem til 30. september, men herefter skal landets kommuner ifølge lovgivningen skride ind over for ulovlig beboelse i vinterhalvåret.
Det store problem ligger ifølge rådmanden i, at juraen på området er lidt ulden. Der skal være 'særlige tilfælde' for at meddele dispensation. Men alle ministerielle udmeldinger er hidtil gået på, at det skal være undtagelsen. Der findes dog kommuner, der har dispenseret i meget videre udstrækning.
- ”Det vi mangler at få at vide er, hvad 'særlige tilfælde' dækker over. Kan der f. eks. ud over dårligt helbred også være sociale forhold, som kan udløse en dispensation, spørger Peter Thyssen og understreger, at han deler opfattelse med de politikere, der har udtalt, at dispensationer bør være undtagelsen, der bekræfter reglen.
Som det er i dag, har en sommerhusejer ret til helårsbeboelse, hvis vedkommende har ejet boligen i mindst otte år og:
• er fyldt 65 år
• modtager pension og er fyldt 60 år
• er førtidspensionist eller efterlønsmodtager
I Århus bliver der skrevet ud til alle berørte omkring 31. marts. De sommerhusejere, som ønsker det, bliver bedt om hen over sommeren at søge om dispensation til fortsat helårsbeboelse.
- Vi skal behandle folk på en pæn måde. Men det bliver noget af en balancegang for Byrådet at finde grænsen mellem fleksibilitet og så kravet fra lovgiverne. Min indstilling er, at personer, der har ejet deres sommerhus i otte år, og som indenfor få år også opfylder kravet om at være folkepensionister eller lignende, bør have en dispensation. Jeg håber på, at vi meget snart hører fra ministeriet, så Byrådet har en mulighed for at få et ordentligt grundlag til at vurdere, om der kan gives dispensation i andre tilfælde, påpeger rådmanden.
Fakta - fra Århus Kommune
* Folketinget vedtog loven om afvikling af ulovlig sommerhusbeboelse i 1999.
* Formålet var at afvikle den ulovlige beboelse.
* Oprindeligt blev diskuteret en femårig frist til fraflytning. Den blev forlænget til 10 år for at give beboerne tilstrækkelig mulighed for at fraflytte uden tidsmæssigt pres.
* Der blev udstedt 390 afviklingsdispensationer i Århus Kommune. Dispensationerne dækker hele personens husstand. Antallet af udnyttede dispensationer er i dag 233.
* På landsbasis blev udstedt 7.900 dispensationer. * Tallet er nedbragt til ca. 4.000 i dag. (58 pct. af dispensationer hører til det tidligere Frederiksborg Amt).
* Der to dispensationsmuligheder: 1. Pensionistreglen (8 års ejertid) og 2. Særlige tilfælde
* I en vejledning har Ministeriet derudover meddelt, at kommunerne bør give dispensation til pensionister, som har ejet huset i mere end fem år, hvis de ønsker at nyde deres otium i sommerhuset.
* Vejledningen har defineret ”særlige tilfælde” som
1. Alvorlig sygdom og invaliditet og 2. Personer som er blevet fejlinformeret af kommunen om muligheden for helårsbeboelse og 3. Ejere af dagligvarebutikker, når det er nødvendigt af hensyn til butikkens drift
* I 2006 undersøgte Statsamtet København kommunernes praksis med hensyn til dispensationer i 'særlige tilfælde'. Man konkluderede uensartethed i praksis, men fandt ikke grundlag for at kritisere kommunerne.
* I 2007 konstaterer Miljøministeriet at antallet af dispensationer i ”særlige tilfælde” er steget med 80%, og at kommunerne sandsynligvis er blevet lempeligere i deres praksis.
* KL oplyser i januar 2009, at By- og Landsskabsstyrelsen er blevet bedt om at udarbejde en vejledning på området. KL oplyser, at det også er et emne, hvorvidt kommunerne har pligt til genhusning i forbindelse med udløbet. Vejledningen forventes først udsendt til sommer. Vejledning vil sandsynligvis blive sendt i høring i kommunerne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.