

Der er penge i politik. Hvis nogen skulle have overset det, så bliver man eftertrykkeligt påmindet om det hver gang ministre kommer og går. En god omgang forargelse skal man aldrig lade gå til spilde.
Her senest er det udvidelsen af regeringen der har leveret brændstoffet. Ni nye ministre, hvor at de otte debuterer i rollen, er det samme som otte nye på listen over fremtidige modtagere af en ministerpension, hvis de ellers bliver siddende i mindst det hele år, som er den adgangsgivende funktionstid.
Man kan selvfølgelig altid diskutere aflønnings- og pensionsforhold - det var der som bekendt en hel kommission der gjorde - men det er til gengæld indiskutabelt, at så længe reglerne er som de er, så er der kun én måde at forhindre nye i at omfattes af dem, og det er at man aldrig tager nye ministre ind. Enhver kan sige sig selv hvor holdbart det er, men en god omgang forargelse skal man aldrig lade gå til spilde.
Reglen om et års funktionstid afskærer kun sjældent nogen fra ministerpension, men det sker. Seneste eksempel var Carl Holst, der som alle husker fik en ministerdebut der kun kan beskrives som tumultarisk. Og kortvarig, så kortvarig at pensionstaxameteret ikke nåede at blive sat i gang. Det gjorde til gengæld eftervederlaget, og det er et af det politiske livs paradokser, eller måske snarere grundvilkår, at de mennesker der uden vaklen forlanger en persons afgang, bagefter uden at blinke kan finde på at beklage sig over noget de udmærket godt godt vidste på forhånd, nemlig at afgangen ville udløse en udgift. Men en god omgang forargelse skal man aldrig lade gå til spilde.
En anden minister, Eva Kjer Hansen, holdt lidt længere, men stadig ikke et helt år, men hun havde for år tilbage været minister i flere omgange og langt over et år, så hun var ikke ny på pensionskarussellen. Det var heller ikke den indirekte afløser Ulla Tørnæs, men en anden udløber af denne ministerafgang illustrerer et andet aspekt af princippet med eftervederlag. Vi kunne kalde det ‘de brændte broers princip’.
De brændte broers princip
Rokaden der foruden to ministerier involverede både Europa-Parlamentet og Folketinget, bragte i marts Jakob Engel-Schmidt tilbage i Folketinget efter en ufrivillig pause siden FV15, hvorunder han havde nået at blive ansat som direktør for erhvervsuddannelser på Niels Brock. Da chancen bød sig, var det alligevel politik der trak mest, og for hver gang den slags sker, bliver der mere at forklare for den næste politiker der gerne vil have et civilt job efter en måske ufrivilligt afbrudt politisk karriere. Ingen arbejdsgivere synes om folk der render af pladsen inden de rigtig er kommet i gang.
En anden der kan tale med om det er den nu igen forhenværende politiker Peter Christensen, der kiksede med at blive genvalgt ved FV15, og erklærede at beskeden var så tydelig at han havde forstået den, og at han derfor var helt færdig med politik. Det varede så ikke længere end til afslutningen af Carl Holsts lige så tumultariske som kortvarige ministertid, så var det alligevel politik der trak mest. Så meget at han trods sin bebudede afsked med politik meldte sig på ny som folketingskandidat for en anden kreds end sidst.
Men også tilbagekomsten til politik fik en brat og uventet ende, og nu, NU skulle det så være slut med politik, helt slut. Sagde han ligesom sidst, og uden at træde unødigt i noget må man nok konstatere at der venter ham lidt ekstra ulejlighed med at forklare så nogen tror på det, at han ikke fx vil springe fra et ansættelsesforløb hvis en ny chance for politisk comeback skulle vise sig. Hvor han så i øvrigt også vil være omgærdet af tvivl om også det politiske nu holder eller ej, jævnfør at han også har droppet det nyvundne folketingskandidatur. De brændte broers princip, her i dobbelt udgave.
Man kan mene hvad man vil om eftervederlag, og man skal aldrig lade en god omgang forargelse gå til spilde, men der er tilfælde hvor den der får pengene faktisk kan vise sig at have brug for et stykke tid til at løbe et nyt forsørgelsesgrundlag i gang.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.