Corona forsinker og fordyrer Storstrømsbro, metro og letbane
Første spadestik på den nye Storstrømsbro blev taget i september 2018.
Foto: Per Rasmussen, Ritzau Scanpix

Corona forsinker og fordyrer Storstrømsbro, metro og letbane

Det kniber med leverancer af materiel og udenlandsk arbejdskraft på store anlægsprojekter, oplyser transportministeren til Folketingets finansudvalg.

Byggeriet af både Storstrømsbroen, Sydhavnsmetroen i København og Odense Letbane er udfordret af coronakrisen, oplyser transportminister Benny Engelbrecht (S) i et brev til finansudvalget.

'Leverandørerne er meget afhængige af leverancer af materiel, materialer og ikke mindst arbejdskraft fra store dele af verden. Det er derfor meget sandsynligt, at en del leverancer og aktiviteter vil blive forsinket som følge af restriktionerne,' skriver han.

Problemet er blandt andet, at udenlandske håndværkere bliver påvirket af rejserestriktioner og karantænekrav. 

'Væsentlige fordyrelser'
På storstrømsbyggeriet forventer Vejdirektoratet ifølge ministeren en længere periode med problemer med at skaffe den nødvendige arbejdskraft, 'hvilket vil medføre forsinkelser og væsentlige fordyrelser'. 

Ifølge Ingeniøren var tidsplanen på Storstrømsbroen i forvejen presset. Ifølge den seneste statusrapport var det italienske entreprenørkonsortium ved nytår fem måneder efter tidsplanen.

Vejdirektoratets projektchef på Storstrømsbroen, Niels Gottlieb, siger til TV2 Øst, at den planlagte åbning om to et halvt år ikke nødvendigvis bliver udsat på grund af forsinkelserne. Det er ofte muligt at indhente tidligere forsinkelser, men coronakrisen gør det sværere end ellers. Om det lykkes, venter han først et bud på ved udgangen af 2020.

Han nævner som eksempel på problemerne, at man venter på nogle støbeforme fra Kina, hvor produktionen blev sat i stå omkring 1. februar. Det alene kan godt koste to måneder i tidsplanen.

Ifølge TV2 Øst tør Niels Gottlieb ikke gætte på, hvor meget de foreløbige ekstraregninger er løbet op i. 

Forsinket letbane
I Odense forventes der ifølge Benny Engelbrecht forsinkelser i letbanebyggeriet. 

På nuværende tidspunkt ser det dog ikke ud til, at den samlede økonomi eller åbningsdatoen den 1. september 2021 kommer til at skride, siger Odense Letbanes adm. direktør Mogens Hagelskær til Fyens Stiftstidende. Der er nemlig kun tale om 'interne forsinkelser indtil videre'.

- Der er mange ting i det. For eksempel om det bliver lettere eller sværere at få folk hertil på tværs af landegrænser. Det kan have stor betydning. Et andet spørgsmål kan være, hvor hurtigt fabrikkerne, der leverer delkomponenterne, åbner. Og hvor hurtigt kan de så prioritere netop vores projekt, lyder det fra letbanedirektøren.

Metro-håndværkere i karantæne
På Metrobyggeriet M4 Sydhavn er produktionen på pladserne 'faldet væsentligt', oplyser Metroselskabet ifølge Benny Engelbrechts brev.

Det skyldes blandt andet, at man i samarbejde med entreprenøren har indført 14 dages karantæne for nye eller tilbagevendende håndværkere fra udlandet og andre foranstaltninger for at begrænse smittespredning.

Som en sidste forsinkelse nævner transportministeren i sit brev ombygningen af en rundkørsel i Kregme i Halsnæs. Her er en besigtigelsesforretning udskudt, men der arbejdes på at indhente forsinkelsen.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev