Københavns Kommune skal melde tilbage på alle breve indenfor ti dage. Men det står skidt til med svarene, fremgår det af en netop offentliggjort undersøgelse
Borgerrepræsentationen vedtog forrige år en tilbagemeldingsgaranti som led i vedtagelsen af plan for ”Åbenhed på Rådhuset”.
Garantien indebærer, at kommunen skal melde tilbage på alle skriftlige henvendelser maksimalt ti arbejdsdage efter henvendelse til kommunen i sager, hvor sagsbehandlingstiden overstiger ti dage.
Borgerrådgiveren har undersøgt, hvordan forvaltningerne administrerer tilbagemeldings-garantien, herunder hvordan forvaltningerne sikrer sig, at tilbagemeldingsgarantien efterleves.
Undersøgelsen har vist, at kun Socialforvaltningen og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har fortaget en større samlet indsats for at implementere tilbagemeldingsgarantien, hvortil der er oprettet særlige retningslinjer, der direkte adresserer tilbagemeldingsgarantien.
Gennemgangen af et udvalgt antal sager fra forvaltningerne vedrørende henvendelser til kommunens syv borgmestre har vist, at alle forvaltningerne i et eller flere tilfælde har undladt at opfylde tilbagemeldingsgarantien.
Samlet set har Borgerrådgiveren fundet det utilfredsstillende, at borgmestersekretariaterne i så mange tilfælde har undladt at give tilbagemelding i overensstemmelse med tilbagemeldingsgarantien eller helt har undladt at give tilbagemelding. Det er Borgerrådgiverens opfattelse, at det, henset til at sekretariaterne må antages at være blandt de nærmeste i kommunen til at leve op til Borgerrepræsentationens vedtagelser, giver grund til bekymring for, at tilbagemeldingsgarantien heller ikke efterleves decentralt i forvaltningerne.
Garantien indebærer, at kommunen skal melde tilbage på alle skriftlige henvendelser maksimalt ti arbejdsdage efter henvendelse til kommunen i sager, hvor sagsbehandlingstiden overstiger ti dage.
Borgerrådgiveren har undersøgt, hvordan forvaltningerne administrerer tilbagemeldings-garantien, herunder hvordan forvaltningerne sikrer sig, at tilbagemeldingsgarantien efterleves.
Undersøgelsen har vist, at kun Socialforvaltningen og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har fortaget en større samlet indsats for at implementere tilbagemeldingsgarantien, hvortil der er oprettet særlige retningslinjer, der direkte adresserer tilbagemeldingsgarantien.
Gennemgangen af et udvalgt antal sager fra forvaltningerne vedrørende henvendelser til kommunens syv borgmestre har vist, at alle forvaltningerne i et eller flere tilfælde har undladt at opfylde tilbagemeldingsgarantien.
Samlet set har Borgerrådgiveren fundet det utilfredsstillende, at borgmestersekretariaterne i så mange tilfælde har undladt at give tilbagemelding i overensstemmelse med tilbagemeldingsgarantien eller helt har undladt at give tilbagemelding. Det er Borgerrådgiverens opfattelse, at det, henset til at sekretariaterne må antages at være blandt de nærmeste i kommunen til at leve op til Borgerrepræsentationens vedtagelser, giver grund til bekymring for, at tilbagemeldingsgarantien heller ikke efterleves decentralt i forvaltningerne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.