GLADSAXE: Borgerne i Gladsaxe kan hjælpe kommunen med at få ideer til, hvor en digital løsning kan gøre det lettere at være borger. Har man oplevet, at der mangler oplysninger på kommunens hjemmeside, eller skal man udfylde en blanket eller foretage et opkald til kommunen med ting, som kunne klares hurtigere og lettere digitalt, så opfordrer Gladsaxe Kommune til, at man fortæller om det.
- Vi er allerede langt fremme med digitalisering, og i sidste måned blev Gladsaxe kåret som Bedste Online Kommune 2011. Men der er stadig områder, hvor borgerne med fordel kan betjene sig selv på nettet. Jeg ser det derfor som et naturligt skridt at spørge borgerne, om de har idéer, der kan gøre hverdagen og kontakten med kommunen lettere og hurtigere med selvbetjeningsløsninger, siger borgmester Karin Søjberg Holst (S).
Skal spare 23 millioner kroner
Regeringen har udarbejdet en fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, som forpligtiger alle kommuner til at have mere fokus på digitalisering. Som en del af aftalen skal kommunerne fra 2015 til sammen spare to milliarder kroner, og det betyder for Gladsaxes vedkommende en årlig besparelse på cirka 23 millioner kroner. Pengene skal findes gennem digitalisering, herunder en bedre udnyttelse af de digital selvbetjening.
Et godt eksempel på digitalisering er byggesager, hvor Gladsaxe, som en af de første kommuner i landet, har digitaliseret hele byggesagsbehandlingen. Det betyder, at sagsbehandlingen siden 1. september 2011 har været fuldstændig papirløs.
En anden digital løsning er skoleindskrivningen, hvor forældre til kommende skolebørn allerede fra næste skoleår skal skrive deres barn digitalt op til skole via gladsaxe.dk. Det sparer tid for forældrene samtidig med, at Gladsaxe Kommune bruger færre ressourcer på administration af skoleindskrivningen.
Borgere med digitale idéer kan udfylde en formular på gladsaxe.dk/digitalide.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.