KL vil tvinge borgere til selvbetjening

Kommuner skal kunne tvinge borgere til at gå på det digitale rådhus
KORT NYT18. OKT 2011 7.18

Danskerne skal fra 2015 tvinges til at benytte digital selvbetjening på internettet frem for at ringe, skrive e-mail eller møde personligt op hos borgerservice. Det mener KL ifølge Berlingske.

KL frygter, at det ikke vil være muligt at opnå en planlagt gevinst på tre mia. kr., hvis borgerne frit kan vælge imellem at klare deres ærinder ved selvbetjening og de nuværende, ressourcekrævende muligheder som breve, telefonsamtaler, e-mail og personligt fremmøde.

Erhvervsforsker på Aalborg Universitet, Reimer Ivang, der er ekspert i digitalisering, advarer kommunerne mod allerede i 2015 at lukke for de eksisterende kommunikationsmuligheder. Det bør først ske senere, mener han.

- Nogle af hestene vil gå til truget af sig selv, og på et tidspunkt må vi tage de sidste i tøjlerne og tvinge dem til truget. Men man bør først trække det våben, når man er helt sikker på, at man rent faktisk har nogle digitale løsninger, der fungerer og kan anvendes, siger Reimer Ivang.

krn

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev