Med udgangspunkt i folkeskolen giver ny bog gode anvisninger til bedre beslutninger i folkeskolen og for den sags skyld mange andre dele af den offentlige sektor
10. JUN 2008 11.30
Forfatter: Per Byrge Sørensen og Steen Dam. Redaktion: Signe Holm-Larsen:
”Bedre Beslutninger i Skolen”;
Dafolo Forlag, Frederikshavn 2008
235 s. hft., litt.liste, fortegnelse over retskilder, stikordsreg.
kr. 238,40, eksl. moms;
ISBN 978-87- 7281-306-6.
Hver dag skal der træffes beslutninger, store og små, i skolerne. Beslutninger på mange niveauer med ofte langtrækkende virkninger. ”Bedre beslutninger i skolen” er – som forlaget kalder den - en kompasbog.
En værktøjsorienteret udgivelse, som hjælper skoleledere, tillidsrepræsentanter, andre af skolens ansatte samt rådgivere i organisationer til at navigere sikkert gennem hverdagens beslutninger.
Love og andre regler stiller en række krav til disse beslutninger - som skal tilgodeses i samspil med psykologiske relationer og sund fornuft. En række eksempler, som debatten i den senere tid har vist er aktuelle: En elevs velfærd er truet. Hvilke pligter har skolen og dens ansatte med hensyn til underretning? Hvornår stiller tavshedspligten sig i vejen for at give oplysninger fra sig? Er LærerIntra et frirum for lærerne, eller har forældre og elever ret til at se i f.eks. teamets logbøger?
Bredt samarbejde
Kan skolens ansatte skrive læserbrev, hvor de kritiserer skolen eller kommunalbestyrelsen? Kommunen beder et konsulentfirma om at undersøge samarbejdsforholdene på skolen. Hvordan kan og skal skolens ansatte forholde sig til det? Hvilke rettigheder og pligter har de?
Kompasbogen giver svar på disse spørgsmål og mange andre. Den peger på løsninger og handlemuligheder, som er holdbare både juridisk og i den praktiske hverdag. Den er resultatet af et samarbejde mellem Dafolo Forlag, Danmarks Lærerforening og forfatterne.
Komplekst lovsystem
De danske skoler er omfattet af et komplekst lovsystem – både fagligt-pædagogisk og forvaltningsmæssigt. Ikke alle situationer skal ses fra det juridiske perspektiv, der kan være andre handlemuligheder, der er velegnet til at løse problemer. Som forfatterne af ”Bedre beslutninger i skolen” siger, kan det dreje sig om den pædagogiske indsats over for eleverne på mange områder. Eller det kan være kollektive og individuelle refleksioner over egen praksis. Der kan også være beslutninger, der må baseres på såvel jura som sund ledelsesfornuft.
Forfatterne skriver i deres forord, at bogen er tænkt som en håndsrækning til den enkelte skoles ledere, tillidsrepræsentanter og andre, som dagligt bliver stillet over for mangfoldige krav. Man kan tilføje, at på grund af arbejdets karakter, skal mange af beslutningerne tages meget hurtigt i forhold til så mange andre arbejdssteder.
Bogen giver både forslag til hensigtsmæssige handlinger på alle områder af skolens liv, og den giver nogle advarselssignaler i de situationer, hvor der er risici for at køre ud ad det forkerte spor.
Læserne/brugerne får med bogen en værktøjskasse, samlet af erfarne mennesker. Værktøjerne er både juridiske, pædagogiske, konflikthåndterende og dialogbaserede.
Forfatterne
Per Byrge Sørensen, er cand.jur. Han er underviser ved KL’s Center for Offentlig Kompetenceudvikling samt konsulent i offentlig administration og ledelse. Per Byrge Sørensen har tidligere været kommunaldirektør i Maribo og senere i Hvidovre. Han er forfatter af den række bøger om offentlig ledelse og lovgivning.
Steen Dam er konsulent i Danmarks Lærerforening, hvor han har medlemmernes retssikkerhed som primært arbejdsområde. Han underviser i forvaltningsret ved KL’s Center for Offentlig Kompetenceudviklings grunduddannelse for skoleledere. Steen Dam har tidligere bl.a. arbejdet som afdelingsleder for undervisning og folkeoplysning i Dragør Kommune.
Signe Holm-Larsen tiltrådte som forlagsdirektør hos Dafolo Forlag, København, januar 2008, med opgaven at videreudvikle lovstofområdet og have forlagsansvaret inden for det pædagogiske fagområde.
Hun er læreruddannet og cand.pæd. i fransk og har arbejdet som konsulent, lærer, skolevejleder, fagkonsulent, skoleinspektør og skoledirektør. I perioden 1994-2001 var Signe Holm-Larsen redaktør for sprog og pædagogik ved Danmarks Nationalleksikon.
Bogens opbygning
”Bedre Beslutninger i Skolen” er delt op i to hoveddele og en række henvisninger. Første del består af en række temaartikler, der belyser problemstillinger der i stor udstrækning er udvalgt med henblik på deres aktualitet. Anden del består af en række opslagsord, ordnet alfabetisk, så man har mulighed for hurtigt at finde frem til et emne – fra adfærd til åbenhed - og orientere sig om det. Dernæst følger oversigter over retskilder, litteratur og web-adresser samt et stikordsregister.
Bogens indhold er bredere end titlen lader forstå
Som en god underbygning for de områder, der gennemgås, er der en meget lang række cases fra praksis – de fleste anonymiserede, men f.eks. nævnes Frank Grevil-sagen og sagen med en tidligere kirkeministers ægtefælle. Disse cases handler i en vis, men ikke udstrakt grad, om skoleforhold, men i langt højere grad om alle mulige andre dele af den offentlige sektor.
Der er refereret 81 cases, heraf handler de 15 om forhold i forbindelse med Skolen. Det skal nævnes, at nogle af casene går igen fra temaartikel til opslagsord.
De er helt sikkert gode at få forstand af. Det samme gælder i virkeligheden både temaartiklerne og opslagsordene. Der står en del der er specielt for skolevæsenet, men langt den overvejende del af bogen er generelt gyldigt for den offentlige sektor. Man kan undre sig lidt over bogens meget specifikke titel. Det kan ikke udelukkes, at nogle læsere/købere i højere grad vil tro, at dette er en håndbog, der er målrettet skolen og dens liv og problemer.
Andre vil måske glædes over den overordnede, generelle behandling af en lang række aktuelle samfundsspørgsmål som f.eks. ytringsfrihed, tavshedspligt, aktindsigt.
De to første specialartikler handler rigtig nok om Skolen, om hjemmeside og om nationale test – men allerede artikel nr. 3 om persondata og den efterfølgende om aktindsigt (der er her en meget lille case om en lærer) er generelle – men fint og forståeligt forklaret.
Der er gode temaartikler om Skolens tilsyn, om orden i Skolen og meget relevant og aktuelt Elevers adfærd på Internettet. Således blandes en række interessante artikler om både generelle emner og specifikke skoleemner.
Det er helt sikkert en god håndbog med konkret viden og inspiration til – som det siges i kapitlet om at håndtere kritik: til at reflektere over egen praksis og udviklingsperspektiver. Til at få noget nyt til at ske ved, at man selv gør noget anderledes.
Ikke kun for Skolen
Et af N.F.S. Grundtvigs kloge ord var jo ”Skolen for livet”. Man kan vel tillade sig at mene, at denne bog ikke blot handler om Skolen, men er relevant for mange ansatte i den offentlige sektor – og for mennesker uden for denne, der på forskellig vis har kontakt med de forskellige institutioner.
Men bogens titel er – efter denne anmelders mening – ikke dækkende – og det er synd.
”Bedre Beslutninger i Skolen”;
Dafolo Forlag, Frederikshavn 2008
235 s. hft., litt.liste, fortegnelse over retskilder, stikordsreg.
kr. 238,40, eksl. moms;
ISBN 978-87- 7281-306-6.
Hver dag skal der træffes beslutninger, store og små, i skolerne. Beslutninger på mange niveauer med ofte langtrækkende virkninger. ”Bedre beslutninger i skolen” er – som forlaget kalder den - en kompasbog.
En værktøjsorienteret udgivelse, som hjælper skoleledere, tillidsrepræsentanter, andre af skolens ansatte samt rådgivere i organisationer til at navigere sikkert gennem hverdagens beslutninger.
Love og andre regler stiller en række krav til disse beslutninger - som skal tilgodeses i samspil med psykologiske relationer og sund fornuft. En række eksempler, som debatten i den senere tid har vist er aktuelle: En elevs velfærd er truet. Hvilke pligter har skolen og dens ansatte med hensyn til underretning? Hvornår stiller tavshedspligten sig i vejen for at give oplysninger fra sig? Er LærerIntra et frirum for lærerne, eller har forældre og elever ret til at se i f.eks. teamets logbøger?
Bredt samarbejde
Kan skolens ansatte skrive læserbrev, hvor de kritiserer skolen eller kommunalbestyrelsen? Kommunen beder et konsulentfirma om at undersøge samarbejdsforholdene på skolen. Hvordan kan og skal skolens ansatte forholde sig til det? Hvilke rettigheder og pligter har de?
Kompasbogen giver svar på disse spørgsmål og mange andre. Den peger på løsninger og handlemuligheder, som er holdbare både juridisk og i den praktiske hverdag. Den er resultatet af et samarbejde mellem Dafolo Forlag, Danmarks Lærerforening og forfatterne.
Komplekst lovsystem
De danske skoler er omfattet af et komplekst lovsystem – både fagligt-pædagogisk og forvaltningsmæssigt. Ikke alle situationer skal ses fra det juridiske perspektiv, der kan være andre handlemuligheder, der er velegnet til at løse problemer. Som forfatterne af ”Bedre beslutninger i skolen” siger, kan det dreje sig om den pædagogiske indsats over for eleverne på mange områder. Eller det kan være kollektive og individuelle refleksioner over egen praksis. Der kan også være beslutninger, der må baseres på såvel jura som sund ledelsesfornuft.
Forfatterne skriver i deres forord, at bogen er tænkt som en håndsrækning til den enkelte skoles ledere, tillidsrepræsentanter og andre, som dagligt bliver stillet over for mangfoldige krav. Man kan tilføje, at på grund af arbejdets karakter, skal mange af beslutningerne tages meget hurtigt i forhold til så mange andre arbejdssteder.
Bogen giver både forslag til hensigtsmæssige handlinger på alle områder af skolens liv, og den giver nogle advarselssignaler i de situationer, hvor der er risici for at køre ud ad det forkerte spor.
Læserne/brugerne får med bogen en værktøjskasse, samlet af erfarne mennesker. Værktøjerne er både juridiske, pædagogiske, konflikthåndterende og dialogbaserede.
Forfatterne
Per Byrge Sørensen, er cand.jur. Han er underviser ved KL’s Center for Offentlig Kompetenceudvikling samt konsulent i offentlig administration og ledelse. Per Byrge Sørensen har tidligere været kommunaldirektør i Maribo og senere i Hvidovre. Han er forfatter af den række bøger om offentlig ledelse og lovgivning.
Steen Dam er konsulent i Danmarks Lærerforening, hvor han har medlemmernes retssikkerhed som primært arbejdsområde. Han underviser i forvaltningsret ved KL’s Center for Offentlig Kompetenceudviklings grunduddannelse for skoleledere. Steen Dam har tidligere bl.a. arbejdet som afdelingsleder for undervisning og folkeoplysning i Dragør Kommune.
Signe Holm-Larsen tiltrådte som forlagsdirektør hos Dafolo Forlag, København, januar 2008, med opgaven at videreudvikle lovstofområdet og have forlagsansvaret inden for det pædagogiske fagområde.
Hun er læreruddannet og cand.pæd. i fransk og har arbejdet som konsulent, lærer, skolevejleder, fagkonsulent, skoleinspektør og skoledirektør. I perioden 1994-2001 var Signe Holm-Larsen redaktør for sprog og pædagogik ved Danmarks Nationalleksikon.
Bogens opbygning
”Bedre Beslutninger i Skolen” er delt op i to hoveddele og en række henvisninger. Første del består af en række temaartikler, der belyser problemstillinger der i stor udstrækning er udvalgt med henblik på deres aktualitet. Anden del består af en række opslagsord, ordnet alfabetisk, så man har mulighed for hurtigt at finde frem til et emne – fra adfærd til åbenhed - og orientere sig om det. Dernæst følger oversigter over retskilder, litteratur og web-adresser samt et stikordsregister.
Bogens indhold er bredere end titlen lader forstå
Som en god underbygning for de områder, der gennemgås, er der en meget lang række cases fra praksis – de fleste anonymiserede, men f.eks. nævnes Frank Grevil-sagen og sagen med en tidligere kirkeministers ægtefælle. Disse cases handler i en vis, men ikke udstrakt grad, om skoleforhold, men i langt højere grad om alle mulige andre dele af den offentlige sektor.
Der er refereret 81 cases, heraf handler de 15 om forhold i forbindelse med Skolen. Det skal nævnes, at nogle af casene går igen fra temaartikel til opslagsord.
De er helt sikkert gode at få forstand af. Det samme gælder i virkeligheden både temaartiklerne og opslagsordene. Der står en del der er specielt for skolevæsenet, men langt den overvejende del af bogen er generelt gyldigt for den offentlige sektor. Man kan undre sig lidt over bogens meget specifikke titel. Det kan ikke udelukkes, at nogle læsere/købere i højere grad vil tro, at dette er en håndbog, der er målrettet skolen og dens liv og problemer.
Andre vil måske glædes over den overordnede, generelle behandling af en lang række aktuelle samfundsspørgsmål som f.eks. ytringsfrihed, tavshedspligt, aktindsigt.
De to første specialartikler handler rigtig nok om Skolen, om hjemmeside og om nationale test – men allerede artikel nr. 3 om persondata og den efterfølgende om aktindsigt (der er her en meget lille case om en lærer) er generelle – men fint og forståeligt forklaret.
Der er gode temaartikler om Skolens tilsyn, om orden i Skolen og meget relevant og aktuelt Elevers adfærd på Internettet. Således blandes en række interessante artikler om både generelle emner og specifikke skoleemner.
Det er helt sikkert en god håndbog med konkret viden og inspiration til – som det siges i kapitlet om at håndtere kritik: til at reflektere over egen praksis og udviklingsperspektiver. Til at få noget nyt til at ske ved, at man selv gør noget anderledes.
Ikke kun for Skolen
Et af N.F.S. Grundtvigs kloge ord var jo ”Skolen for livet”. Man kan vel tillade sig at mene, at denne bog ikke blot handler om Skolen, men er relevant for mange ansatte i den offentlige sektor – og for mennesker uden for denne, der på forskellig vis har kontakt med de forskellige institutioner.
Men bogens titel er – efter denne anmelders mening – ikke dækkende – og det er synd.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.