dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Foto: Gregers Tycho, Polfoto.

Aarhus har fået markant flere på cyklerne

Aarhus' Projekt Cykelby giver nu afkast med en stigning på næsten 20 pct. for cykeltrafikken

AARHUS: De sidste par år er cykeltrafikken steget med hele 19 pct. i Aarhus, viser kommunens tal. Det er den største stigning, siden kommunen i 1990 systematisk begyndte at overvåge udviklingen i antallet af cyklister.

Stigningen skyldes ikke mindst de mange forbedringer for cyklisterne i hele Aarhus-området, som er blevet gennemført i forbindelse med projekt Aarhus Cykelby, blandt andet i form af nye cykelstier, cykelgader, cykelparkeringsløsninger og kampagner.

Aarhus Cykelby-projektet er gennemført af Aarhus Kommune i samarbejde med Vejdirektoratet, der har bidraget med 8,2 mio. kr. til projektets samlede budget på 27,1 mio. kr. Tilskuddet har Vejdirektoratet hentet fra sin særlige pulje til støtte for cykelprojekter.

En af Cykelby-projektets centrale tiltag er etableringen af en højklasset cykelforbindelse mellem Aarhus og forstadbyerne Vejlby og Lystrup. Udover etableringen af gode brede stianlæg, ny vejvisning og niveafrie krydsninger, er der etableret landets første Park and Bike terminal med cykelopbevaringsbokse, hvor pendlere fra motorvejen kan skifte fra bil til cykel og undgå at sidde i kø de sidste 6 km ind til Aarhus.

Blandt de øvrige tiltag i projekt Aarhus Cykelby kan nævnes:

  • Mejlgade og Frederiksgade i Aarhus er blevet ombygget til cykelgader, hvilket er et helt nyt koncept herhjemme, som kommunen har udviklet.
  • Der er etableret ny cykelparkering på en række steder i Aarhus centrum, blandt andet ved Fredens Torv, Lille Torv, Åboulevarden, Telefontorvet, Rutebilsstationen og Guldsmedgade.
  • Der er udviklet en cykelruteplanlægger.
  • Der er sat cykelbarometer op i Mejlgade.
  • Der er afholdt en lang række kampagner for børn, voksne og virksomheder.

Ifølge kommunen er den lokale stigning i cykeltrafikken i stor grad sket i form af flere ture i midtbyen og en stigning i antallet af længere pendlerture fra oplandsbyerne til Aarhus.

rp

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/aarhus-har-faaet-markant-flere-paa-cyklerne

GDPR