Særligt etableringen af den ny jernbane vækker glæde hos talskvinde i 9+ borgmester Marie Stærke:
- Det er pragtfuldt, at regeringen vælger at sætte penge af til nybygningsløsningen, som er og bliver den bedste løsning. Den giver flest tog, hurtigere rejsetider, tog til tiden, færrest gener i anlægsperioden, øget mulighed for godstrafik, og er bedst for klimaet.
Den nye jernbane vil ikke kun løfte trafikken markant på Sjælland, men også gøre det muligt at gennemføre den såkaldte timeplan mellem de store byer i Danmark. Den vil afhjælpe det store pres, der er på adgangsvejene til København. Den vil kunne agere som alternativ rute mellem byerne i Danmark, når der opstår nødsituationer på den 'gamle' jernbanestrækning, og den vil skabe de bedste muligheder for at flytte gods fra lastvogne over til godstog, og dermed give en mere klimarigtig transport. Kort sagt en fremtidssikring til gavn for hele Danmark.
I regeringens investeringsplan er der ligeledes sat penge af til at udbygge Køge Bugt Motorvejen, hvor bilister hver dag spilder flere tusinde timer på at holde i kø.
Endelig åbner broen over Femern Bælt i 2018. Det betyder, at hele Øresundsområdet bindes sammen med Tyskland i en ny stærk udviklingskorridor til gavn for Danmark og Nordeuropa.
- Med de tre store trafikinvesteringer får Sjælland nu en helt central placering som trafikalt bindeled mellem de store byer Oslo, Stockholm, København, Hamborg og Berlin, slutter Marie Stærke.
9+ samarbejdet består af Faxe, Guldborgsund, Lolland, Næstved, Ringsted, Slagelse, Sorø, Stevns, Vordingborg og Køge kommuner, som til sammen har en halv million indbyggere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.