Uforståeligt at ville centralisere byggesager

Uforståeligt at ville centralisere byggesager

Kommunalteknisk Chefforening går nu offensivt til værks for at forsvare den kommunale opgaveløsning på teknik- og miljøområdet
31. JAN 2011 9.33

På den årlige faggruppekonference i Middelfart med 100 aktive KTC-folk var der enighed om, at det er vejen frem.

Det var et indlæg fra Nick Hækkerup (S), tidligere borgmester i Hillerød og nuværende folketingsmedlem og medlem af den socialdemokratiske ledelse, der fik de kommunaltekniske chefer op af stolene, skriver foreningen.

Han provokerede forsamlingen ved at fortælle at de kommunale synspunkter er temmelig usynlige i den politiske debat i forhold til andre stærke interesseorganisationer som Dansk Energi og Dansk Industri. Som folketingsmedlem er det uhyre sjældent at blive kontaktet af kommunale parter.

Medlemmerne af KTC er stolte af deres arbejde og kæmper for at skabe de bedste løsninger for veje og trafik, miljø og grundvand, byggesagsbehandling og alle de øvrige tekniske områder, kommunerne varetager, i et tæt samarbejde med KL.

Lige nu er det særligt regeringens overvejelser om at centralisere byggesagsbehandlingen, der optager foreningen. Det er en kommunal kerneopgave og derfor et alvorligt angreb på det kommunale selvstyre. Gennem byggesagsbehandlingen har vi dagligt kontakt med tusindvis af borgere, som får råd og vejledning.

Enkle sager klares samme dag, andre kræver høringer af naboer og samtidig behandling i forhold til flere lovgivninger for at få spildevandstilladelse eller sikre de brandmæssige forhold. Men det hele koordineres gennem byggesagsbehandlingen, - med kun én indgang til det offentlige for borgerne.

Vil ikke gå KL i bedene
- Det er for os i kommunerne uforståeligt, at Christiansborg-politikerne kan foreslå at centralisere byggesagsbehandlingen og vi vælger at tro, at det er fordi de ikke ved nok om den reelle opgave, udtaler formanden for KTC Torben Nøhr.

Derfor drager KTC's bestyrelse nu til Christiansborg for at forklare centrale politikere om virkeligheden for borgerne i mødet med kommunerne. Vi behandler mindst 50.000 sager om året og i langt, langt de fleste af sagerne er borgerne tilfredse med både sagsbehandlingstiden og afgørelsen. Og ikke mindst at sagen klares hurtigt og lokalt.

Torben Nøhr erkender, at der er usædvanligt at en kommunal chefforening tager kontakt direkte til Christiansborg, men pointerer, at det ikke er for at gå KL i bedene, men alene for at oplyse om 'de faktiske forhold i jernindustrien'.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt