Tallene viser, at folkeskoleelever i Rudersdal også fremover kan blive undervist af uddannede lærere. Dermed mærker kommunen ikke den stigende lærermangel, der ifølge flere medier betyder, at over 2.500 lærerjobs på landsplan er besat af ikke-uddannede undervisere.
En af de skoler, der oplever stigende søgning til ledige lærerjobs, er Dronninggårdskolen i Holte. Skolen har fået 85 ansøgninger til et fast job og et vikariat. I 2007 og 2008 fik skolen 68 og 74 ansøgninger i forbindelse den fællesannonce, som folkeskolerne i Rudersdal Kommune laver hvert forår, når der skal findes nye lærere til efter sommerferien.En gennemgang af ansøgerne til Dronninggårdskolen viser desuden, at 75 procent er uddannede lærere, fortæller skoleleder Suzanne Henningsen.
- Der er rigtig mange kvalificerede kandidater til de ledige stillinger, og det er vi selvfølgelig glade for. Mange ansøgere siger, at de gerne vil arbejde på skolen på grund af dens gode ry, ligesom vi får en del henvendelser fra tidligere praktikanter, der har fået et godt indtryk af vores skole.
Udvikling tiltrækker ansøgere
Det er skoleområdet i Rudersdal, der har lavet optællingen af ansøgninger til lærerjobs på kommunens 13 folkeskoler. Skolechef Martin Tinning har flere forklaringer på, hvorfor ansøgningerne strømmer ind til skolerne:
- Mange af ansøgerne fremhæver, at de gerne vil arbejde på en skole, hvor der er mulighed for at udvikle sig fagligt som lærer. Skolernes gode renommé og vores ressourcestærke elever tiltrækker også kandidater til ledige lærerstillinger. Og endelig gør praktikantsamarbejdet med lærerseminarierne også, at nyuddannede lærere kender Rudersdal og søger hertil.
Flere ledige lærerjobs i fremtiden
Mens der i 2009 er langt flere ansøgere end ledige lærerstillinger, vil der fremover i Rudersdal - ligesom i andre danske kommune - blive mange ledige lærerjobs. Ifølge skolechefen vil hver tredje lærere i Rudersdal, hvilket svarer til mellem 150 og 200, formentlig gå på pension i løbet af de næste fem til ti år. For at få mange kvalificerede ansøgere til de ledige lærerstillinger i fremtiden, skal Rudersdal sikre udfordringer i lærerjobbet, fortæller Martin Tinning.
- Vi vil gerne blive ved med at tiltrække dygtige og ambitiøse lærere, og derfor skal der være nogle udviklingsmuligheder i vores skolesystem. Det kan vi skabe ved blandt andet at lave nogle stillinger som undervisning-vejledere, hvor lærere med særlige kompetencer som dygtige undervisere kan understøtte og udvikle undervisningen sammen med kollegaerne, og dermed fastholdes i folkeskolen frem for at søge stillinger udenfor folkeskolen, siger han.
- At skabe en professionel kultur vil udover øge den generelle respekt om lærergerningen, som den fortjener, også medvirke til at skabe en intern stolthed over at indgå i et arbejde, hvor tingene lykkes og fortsat udvikler sig. At være en del af dette er attraktivt i sig selv.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.