Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Fremtidens lærere får mere kvalitet i Holstebro

Holstebro Kommune vil "meduddanne" de lærerstuderende, blandt andet ved at styrke praktikforløbene.
8. FEB 2021 12.36

HOLSTEBRO: I de kommende år bliver der brug for flere dygtige nyuddannede lærere i Holstebro Kommune. Derfor har VIA University College løbende forbedret den lokale læreruddannelse og fødekæden til områdets folkeskoler - senest med etableringen af en uddannelsesstation i Holstebro.

Nu skal fremtidens lærere, der udklækkes i det nordvestjyske, have et ekstra kvalitetsløft, blandt andet ved at opprioritere de praktiske erfaringer fra klasselokalet i samarbejde med Holstebro Kommunes folkeskoler, som er den største arbejdsgiver og praktiksted for områdets studerende. 

- Vi har en ambition om at være med til at "meduddanne" fremtidens lærere og spille en større rolle i at kvalificere uddannelsen. Det kræver et stærkt og formaliseret samarbejde med VIA og læreruddannelsen i Nørre Nissum, hvor blandt andet praksis i folkeskolen får mere tyngde og kvalitet, så man i højere grad kan sige, at folkeskolen er uddannelsessted for fremtidens lærere, forklarer skole- og rådgivningschef Peter Fogde Mikkelsen.

Han understreger, at partnerskabsaftalen skal give merværdi for både de studerende og folkeskolerne og ikke mindst styrke den lokale rekruttering til området.

Nogle af de nye tiltag som følge af den fornyede partnerskabsaftale er:

  • Kommunen uddanner i år omkring 20 lærere som praktikvejledere, så alle skoler får en eller flere praktiklærere
     
    En bedre koordinering af praktikken for de lærerstuderende på 1., 2. og 4. årgang på kommunens folkeskoler
     
    Udvikling af et nyt aktionsbaseret bachelorprojekt, hvor de lærerstuderende er tættere på praksis end tidligere
     
    Teaching Lab, som er et kort forsøgsforløb for de studerende, fortsætter.

    Aftalen skal også styrke den pædagogiske forskning og udvikling som sker på praksisskolerne samt de studerendes og undervisernes kontakt med skolerne i andre samarbejdsforhold end praktik.

rbr