Esbjerg blev i denne uge officielt landets ottende kommune, som indgår klimasamarbejdsaftale med staten - og vestjyderne bliver samtidig den første af de otte deltagende kommuner, som kan fremvise en økonomisk gevinst ved at forpligte sig til emmisionsfri offentlig transport fra næste år, skriver Kommunen.dk.
Klimasamarbejdsaftalen binder kommunerne til at omlægge både den kollektive transport og resten af kommunens kørsel til emissionsfri køretøjer.
Og i sidste uge klarede Esbjerg første hurdle, da man afsluttede udbud til bybusdriften i kommunen med 29 nye el-bybusser. Den manøvre sparer 3,5 mio. kr. på driften ifølge Esbjerg Kommune.
- Selvfølgelig kommer der nogle anlægsudgitfter til, som trækker i den anden retning, men hvis nogen for et år eller to siden havde spurgt mig, om jeg troede på, at vi inden 2025 kunne gennemføre en omlægning fra diesel til el i den kollektive trafik med break even, ville jeg have sagt klart nej. At Esbjerg nu modbeviser min skepsis er meget imponerende. Og fantastisk lovende, siger transportminister Benny Engelbrecht (S), som er initiativtager til klimasamarbejdet mellem stat og kommuner.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.