Det kan kræve 40 tilladelser at holde marked eller byfest

En ny it-løsning kan spare både foreningsliv, virksomheder og kommuner for en masse bøvl med ansøgninger.
12. AUG 2020 9.15

Inden midt i oktober skal landets kommuner afgøre, om de vil gå med i en ny it-løsning, som skal gøre det nemmere at håndtere tilladelser i forbindelse med byfester, kræmmermarkeder og andre lokale kulturbegivenheder.

Ifølge Brancheforeningen for by- og markedsfester kræver det op mod 40 tilladelser hos forskellige myndigheder at få lov at holde et arrangement. Derfor har foreningen og bl.a. 35 kommuner været i dialog om at gøre det hele lidt smartere. 

Planen er nu, at Kombit på vegne af landets kommuner vil indkøbe en ny it-løsning med arbejdstitlen Arena, der kan løfte opgaven.

Forudsætningen er dog, at tilstrækkeligt mange kommuner tilmelder sig. Tilslutningsmateriale blev sendt ud i maj, og fristen er på grund af corona udskudt fra juli til oktober, oplyser Kombit til DK Nyt.

Alt samlet et sted

Opgaven bliver at lave en løsning, hvor ansøgeren kan afgive al nødvendig information på én gang.

Formålet er både at styrke det lokale kulturliv ved at gøre ansøgningen nemmere og hurtigere og at reducere kommunernes udgifter til administration. Og så er håbet også, at der bliver færre ikke-anmeldte og dermed ulovlige arrangementer.

KL's it-arkitekturråd har behandlet projektet og bakket op om det, og samtidig pointerede rådet vigtigheden af, at løsningen reelt bliver åben og fleksibel og passer med eksisterende løsninger. Rådet anbefaler at lave en open source-løsning, så det bliver muligt efterfølgende hurtigt og billigt at tilbygge komponenter på et åbent marked.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev