Letbaneudgifter løber løbsk i Aarhus
Foto: Tobias Nicolai, Ritzau Scanpix

Letbaneudgifter løber løbsk i Aarhus

Ny analyse opridser en grum status for den kollektive trafik i Aarhus, hvor driften af Letbanen er 35 mio. kr. dyrere end budgetteret, og hvor et trecifret millionunderskud kan få store konsekvenser for busdriften inden for få år.

AARHUS: Letbanen udvikler sig til en økonomisk bombe under den kollektive trafik i Aarhus. Ikke blot overskred anlægsudgifterne budgettet med mere end en mia. kr., nu viser en ny analyse, at driftsudgifterne næste år vil andrage 78 mio. kr. eller 35 mio. kr. over det oprindelige budget - næsten en fordobling.

Analysen blev behandlet på magistratens møde i denne uge, hvor medlemmerne skulle vurdere forslag til få økonomien i den kollektive trafik under kontrol. 

Ingen let opgave. Færre passagere end forventet og øgede omkostninger har givet Letbanen en rigtig dårlig start, og sammenholdt med øgede udgifter til busdriften, kommer det til at betyde store besparelser på de fremtidige budgetter.

Foreløbig indstiller økonomianalysen, at man tager et pusterum på tre år, og udskyder at tage stilling til det samlede underskud, selv om det i 2023 ventes at løbe op i 105 mio. kr.

I analysen hedder det blandt andet:

'Med en fortsat tilbagebetaling fra busselskabet og effektivisering af letbanen vil behovet for reduktioner (besparelser red.) være ca. 48 mio. kr. En ny trafikplan kan tidligst indføres fra sommeren 2021. Det anbefales imidlertid at vurdere potentialet for at prioritere bustrafikken, indhøste yderligere erfaringer med letbanen og niveauet for passagerindtægter, samt nye reguleringsaftaler med Midttrafik og Region Midtjylland, og derfor først indføre en ny trafikplan fra medio 2023. Også selvom sektorens gæld så skønnes at vokse til 105 mio. kr., og byrådet dermed skal træffe beslutninger, der over tid sikrer, at denne gæld afvikles.'

Hvordan besparelserne skal udmøntes, står således åbent, men underskuddet på Letbanen har tidligere kostet en besparelse på mere end ti pct. på busdriften. Det voksende underskud uden forøgelse af budgettet vil fremadrettet kræve yderligere nedskæringer på 40 pct. af buskørslen svarende til ni hele buslinjer.

- Hvis vi skal fjerne 40 pct. af buskørslen i Aarhus er det ret voldsomt. Og når det er oveni besparelsen fra 2017, vil det ende med, at cirka halvdelen af buskørslen vil forsvinde i forhold til før 2017. Det er i den størrelsesorden, siger Rigmor Korsgaard, chefkonsulent i afdelingen for Kollektiv Trafik i Aarhus Kommune, til Aarhus Stiftstidende.

Byrådet skal drøfte det enorme underskud til driften af den kollektive trafik i de kommende budgetforhandlinger, der forventes afsluttet 19.-20. september.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt