Det skal være lettere at sende elever til og fra specialundervisning, og så er der brug for flere lærere med særlig viden på specialområdet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) varsler et opgør med inklusionsreformen fra 2012, skriver Folkeskolen.
Pernille Rosenkrantz-Theil finder det naturligt, at en betydelig del af folkeskolens elever permanent eller for en periode har behov for specialundervisning. Hun kalder inklusionen 'en klods der fylder rigtigt meget for lærerne, forældrene og eleverne' og vil gøre det nemmere for skolerne at tildele en elev specialundervisning i en kortere eller længere periode. Hun giver et eksempel:
- Læreren skal kunne gå hen til speciallæreren i frikvarteret og sige: 'Jeg kan mærke, at der er virkelig bombet hjemme hos Peter i øjeblikket, fordi Peters far er kvartals-alkoholiker. For tiden har Peter derfor svært ved at overskue at være i klassen. Kunne han være i specialklassen nogle timer om dagen det næste stykke tid, så han får noget ro?' Det skal de have lov til, så der ikke er brug for store udredninger og diagnoser, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Folkeskolen og tilføjer, at nogle skoler allerede benytter sig af en sådan model.
mk
Læs hele historien i Folkeskolen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.