Skoler bliver i stigende grad deres egne igen
Foto: Anne Bæk, Ritzau Scanpix

Skoler bliver i stigende grad deres egne igen

En tendens til sammenlægning af skoler til afdelinger med fælles ledelse ser ud til at vende. Flere kommuner skiller skolerne ad igen.

Central eller decentral skolestruktur? Det er spørgsmålet i mange kommuner for tiden. Flere og flere kommuner skiller nemlig skoler ad igen, som ellers var blevet sammenlagt for at effektivisere. 

Kommunerne har i flere tilfælde måttet erkende, at skolesammenlægningerne ikke har haft den ønskede effekt, og derfor vender blandt andre Odsherred og besluttede i januar at gøre to skoler til fire selvstændige gældende fra næste skoleår.

Skolerne var blandt andet blevet lagt sammen for at løfte kvaliteten af undervisningen og af økonomiske årsager, men det er altså ikke lykkedes, på trods af at der er lagt både penge og kræfter i det.

- Når vi nu laver det om igen, er man nødt til at anerkende, at det ikke var den rigtige beslutning, siger byrådsmedlem Hanne Pigonska (V) til Kristeligt Dagblad.

- Der bliver givet øget kompetence ud til skoleledelserne. Den enkelte skole får større selvstændighed. Målet er større engagement, siger Leif Egholm (Odsherred Listen) til TV Øst.

I Dragør skilles en skole til to
I Dragør er situationen den samme. Her blev Dragør Skole og Nordstrandskolen til en nord- og sydafdeling, men da det mødte lærerflugt og forældreprotester, er skolerne fra august atter to med selvstændige ledelser og egne navne. Ifølge Kristeligt Dagblad fordi kulturerne på de to skoler er forskellige.

I Halsnæs får fem skoler også igen selvstændige matrikler fra det nye skoleår. 

Fra 2007-2017 er antallet af skoler og specialskoler reduceret med 356 skoler. 

ibs

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev