Hvilke spørgsmål synes børn og unge, forældre og fagprofessionelle, at der mangler svar på, for at støttende indsatser kan fungere så godt som muligt for børn og unge med en sag i kommunen?
Det sætter Vive og Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv fokus på en ny rapport, der identificere 10 skridt til bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner.
Spørgsmålene er udvalgt og prioriteret i fællesskab med både børn og unge selv, deres forældre og fagprofessionelle. Med andre ord vender projektet '10 skridt til bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner' mikrofonen mod dem, det hele handler om.
Ambitionen er at sikre, at hjælpen tager udgangspunkt i det, der faktisk opleves som vigtigt og meningsfuldt i praksis, for de omkring 6 procent af børn og unge i alderen 0-17 en social indsats - lidt over halvdelen af disse børn modtager støttende indsatser.
10 skridt
I 10 skridt til bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner har Vive spurgt børn og unge med en børnesag, som modtager eller tidligere har modtaget støttende indsatser (§ 32 i Barnets Lov), forældre til disse samt fagprofessionelle, der arbejder med målgruppen af børn og unge, som modtager støttende indsatser, hvilke spørgsmål de mangler svar på, så de støttende indsatser kan blive så gode som mulige.
Afdækningen har resulteret i 10 sideordnede spørgsmål, som praksis ønsker svar på. Her er de 10 forskningsspørgsmål, som børn og unge, der har eller har haft en sag i kommunen, forældre og fagprofessionelle sammen har fundet er de vigtigste at besvare for at sikre bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner:
- Hvordan kan samfundet organiseres, så det fremmer familiers trivsel og sikrer alle børn positive oplevelser, gode venner, stabile og trygge voksenrelationer samt en skole, der passer til dem?
- Hvordan kan samarbejdet styrkes mellem læger, hospitaler, psykiatere og kommunens medarbejdere, så den rette hjælp til familien og barnet/den unge gives rettidigt?
- Hvordan kan vi sikre tidligere og bedre opsporing til de støttende indsatser ? også i skolerne?
- Hvordan kan vi gøre ventetiden på støttende indsatser mindre, så hjælpen etableres, inden udfordringerne udvikler sig til at være endnu mere komplekse?
- Hvilke indsatser og støtte har bedst effekt?
- Hvordan har forskellige indsatser effekt på kort og/eller lang sigt?
- Hvor stor betydning har de fagprofessionelles relationskompetencer for borgerens udbytte af indsatsen?
- Hvordan kan de voksne lære at lytte mere til, bedre forstå og imødekomme de unges behov?
- Hvordan kan barnet/den unge og familien selv få mulighed for at definere deres udfordring og deres behov for støtte?
- Oplever børn/unge/ familier, at vurderingen og tilbuddene er relevante og virkelighedsnære?
Kilde: Vive
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.