Varde hjælper udfordrede unge med app

En mere brugervenlig app har erstattet sms-kommunikation med unge på uddannelseshjælp i Varde.

VARDE: Indførelsen af GDPR-ordningen gjorde det vanskeligere for en række kommuner at kommunikere med nogle borgere. Blandt andet i Varde, hvor kommunikationen med unge på uddannelseshjælp har foregået pr. sms.

Derfor har kommunen siden september brug en ny app kaldet Wakks til at kommunikere med de cirka 400 18-30-årige borgere på uddannelseshjælp. Appen minder om Facebooks Messenger-app og kan bruges til at sende beskeder, billeder og dokumenter. En mere tilgængelig app kan nemlig gøre det lidt nemmere for målgruppen, og den skal være med til at understøtte, at de unge får uddannelse eller kommer i job.

- Vi har en stor gruppe unge, der har svært ved at honorere krav om at tjekke e-Boks og forstå det, der bliver sendt. Vi har også nogle unge, der har rigtig svært ved at tale i telefon på grund af diagnoser eller andre udfordringer. Appen gør det lidt nemmere for dem at komme i kontakt med os, siger Michelle Valkær, job- og uddannelseskonsulent Jobcenter Varde.

Hun forklarer også, at det giver job- eller uddannelsekonsulenterne mere viden om den unges hverdag, så de bedre kan hjælpe med at finde en løsning.

Udviklet af brugerne
Appen er udviklet i samarbejde mellem en gruppe af de tilknyttede borgere og medarbejdere ved Vardes Afdeling Ung. Den sender sikkert beskeder mellem den unge og jobcentret og journaliserer automatisk for medarbejderen.

- I arbejdet med udviklingen af Wakks, har vi involveret brugerne hele vejen igennem udviklingsprocessen. Det betyder, at Wakks er skræddersyet til hverdagen for både de unge og medarbejderne, Thomas Neville, projektleder for Wakks.

Brugerne logger ind med NemId første gang og vælger en kode, ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk. 

ibs

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt