dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Ringsted indgår samarbejde med Professionshøjskolen Absalon. (Arkivfoto).
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ringsted:
Uddannelsesforløb skal styrke selvstyrende teams i hjemmeplejen

I samarbejde med Professionshøjskolen Absalon lancerer Ringsted et nyt uddannelsesforløb, der skal ruste medarbejdere og ledere i hjemmeplejen til at arbejde i selvstyrende teams.

RINGSTED: Selvstyrende teams i hjemmeplejen har længe været en hjørnesten i Ringsted Kommunes tilgang til ældrepleje. Nu skal et nyt samarbejde mellem kommunen og Professionshøjskolen Absalon styrke disse. 

Og det er et vigtigt skridt i kommunens arbejde med at implementere den kommende ældrereform, der bl.a. har fokus på mere borgernær og fleksibel pleje. 

- Vi er stolte af at lancere denne kombination af medarbejderuddannelse og lederudvikling i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon. Det er vores klare ambition, at indsatsen vil løfte kvaliteten af hjemmeplejen og skabe bedre rammer for både medarbejdere, ledere og ikke mindst borgerne, siger Camilla Hove Lund, leder af Hjemme- og Sygeplejen i Ringsted Kommune.

For både medarbejdere og ledere 

Uddannelsesforløbet er udviklet med udgangspunkt i den nyeste forskning fra Professionshøjskolen Absalon om faste teams i hjemmeplejen ved ph.d. Lisbeth Falch fra Professionshøjskolen Absalon.

Det bygger på otte konkrete anbefalinger og har til formål at sikre høj faglig kvalitet, inddragelse og effektiv opgaveløsning i hverdagen for to målgrupper:

  1. Sundhedsprofessionelle medarbejdere: Sygeplejersker tilbydes et diplommodul i "Koordinering af komplekse forløb", mens social- og sundhedsassistenter får mulighed for at tage et akademimodul i "Sammenhængende forløb", begge med særlig vægt på klinisk lederskab og koordinering af komplekse opgaver.

  2. Områdets mellemledere: Et lederudviklingsforløb gennem læringscirkler skal sikre, at lederne får værktøjer til at støtte medarbejdernes faglige udvikling og skabe en kultur præget af tillidsbaseret styring og samarbejde. I læringscirklerne skal lederne arbejde med konkrete løsninger og organisatoriske rammer, der fremmer klinisk lederskab i praksis.

Hvert modul tildeler 10 ECTS-point, og Absalon anbefaler, at forløbet afvikles over en periode på seks til otte måneder. 

ap

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/uddannelsesforloeb-skal-styrke-selvstyrende-teams-i-hjemmeplejen

GDPR