Første del af en evaluering af såkaldte turboforløb i folkeskolen viser, at forløbene ikke har effekt på drengene og kun ringe effekt på pigerne, skriver Folkeskolen.dk. Det er de forløb, som ifølge regeringen skal 'sikre fagligt udfordrede elever mulighed for at tage et hurtigt forløb med henblik på at blive uddannelsesparate'.
I 2015 udbød Undervisningsministeriet et treårigt udviklingsprojekt af forskellige typer af de forløb, og de første resultater derfra er fra forløb i dansk i 8. klasse over to uger. De viser, at eleverne samlet havde en fremgang på 0,09 point, men hvoraf drengene gik 0,02 point tilbage.
- Ved den nationale test i dansk løftede de ikke-uddannelsesparate elever fra turboforløbene sig samlet med 0,02 point. Deres score i sprogforståelse og afkodning trak ned, mens de var blevet bedre til tekstforståelse, siger professor i økonomi på Aarhus Universitet Alexander Koch til Folkeskolen.dk.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.