Tilsyn finder fejl på plejehjem - men måler man det rigtige?

Hvert tredje plejehjem har problemer med dokumentationen, viser det første år med et nyt tilsyn. Men tilsynet måler ikke nødvendigvis kvalitet, som det ellers blev sat i verden for, lyder kritikken.
7. FEB 2020 6.00

Det kniber med at leve op til kravene om dokumentation i ældreplejen. Det viser kommunen.dk’s gennemgang af 295 rapporter fra et nyt tilsyn på ældreområdet.

I 2018 vedtog Folketinget at indføre det nye tilsyn Ældretilsynet, der skulle øge kontrollen med kvaliteten i ældreplejen. 

Siden da har tilsynsførende vurderet, at syv besøgte steder har så store problemer, at det har udløst et påbud. 214 steder har mindre problemer, mens 73 ikke har nogen problemer, viser gennemgangen af samtlige rapporter frem til 1. januar 2020.

Flere stiller dog spørgsmålstegn ved, om tallene giver et dækkende billede af, hvordan det står til i ældreplejen.

Mange tilsyn
Hos KL mener man, at ældreområdet er pålagt for mange tilsyn.

- Vi vil selvfølgelig gerne have nul fejl i tilsynene i den kommunale sektor, og derfor er det umiddelbart for mange fejl, der bliver fundet. Når det så er sagt, synes vi også, at det her bør give anledning til at overveje, om hele vores tilsynsvirksomhed bliver grebet rigtigt an, siger KL’s direktør for sundheds- og ældreområdet Christian Harsløf. 

Han efterlyser, at regeringen giver tilsynene på ældreområdet et serviceeftersyn.

Sektorformand for social- og sundhedssektoren i FOA, Torben Klitmøller Hollmann, mener også, at det er vigtigt at leve op til kravene.

- Men jeg vil sige, at hvis det var folk, der ikke havde fået besøg eller medicin, så ville det være rigtig slemt. Vi ved ikke, hvad dokumentation reelt har af konsekvenser. Fordi arbejdet ikke er dokumenteret, betyder det ikke, at det ikke er udført, siger han.

 

Abonnenter på kommunen.dk kan læse hele artiklen her.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev