Foto: Brian Bergmann: Ritzau Scanpix

Syv kommuner følger ikke KL's anbefalinger om persondata på Facebook-sider

Én lille knap kan være skyld i, at det er uklart, om syv kommuner overholder kravet om de lovpligtige databehandleraftaler. De syv kommuner har trods KL's anbefalinger nemlig stadig åbne indbakker på Facebook.
9. FEB 2020 9.06

Indbakkerne på syv kommunale Facebooksider er ikke lukkede, og borgere kan frit skrive beskeder til kommunerne over Facebook. Kommunerne har dermed ikke fulgt KL's anbefalinger om persondata på kommunale Facebooksider, som de udgav den 23. september sidste år. Det skal rettes op med det samme, mener Pernille Tranberg, der er dataetisk rådgiver hos DataEthics.eu.

- Det er utroligt, at de ikke lytter til KL i forhold til at lukke for indbakke- og beskedfunktionen, så borgerne ikke kan skrive til kommunen via Facebook. Det er jo helt indlysende, at man ikke skal have, og det må man heller ikke. Det skal de selvfølgelig få orden på med det samme, siger hun.

Det har de syv kommuner endnu ikke gjort. Det drejer sig om Høje-Taastrup, Ishøj, Jammerbugt, Læsø, Norddjurs, Odsherred og Vesthimmerland kommuners facebooksider. Seks af kommunerne skriver dog på siderne, at de ikke sagsbehandler over Facebook, og at borgerne ikke skal sende personoplysninger. 

Men det er ikke nok at gøre, da KL vurderer, at det er uklart, om de datavilkår, som kommunerne samtykker til, når de opretter en Facebook-side, kan udgøre en gyldig databehandleraftale mellem kommunen og Facebook. Det mener Pernille Tranberg heller ikke, at den kan. Kommunerne med de åbne indbakker risikerer dermed ikke at kunne leve op til kravet om gyldige databehandleraftaler. 

Derfor er det et problem for de syv kommuner, at de har indbakke-funktionen til på trods af, at de måske ikke bruger den eller blot advarer borgere mod at sende persondata, mener Pernille Tranberg.

- Det er fint, at de advarer imod det, men det er ikke nok. Det er indlysende, når de ikke har en databehandleraftale, at det ikke duer at have denne her funktion. Man risikerer jo også, at man bliver meldt til Datatilsynet for det, siger hun.

Manglende forståelse for systemet
Men det lader også til, at kommunerne misforstår, hvordan Facebook fungerer, vurderer Hanne Marie Motzfeldt, der er lektor i digital forvaltning på KU. Facebook samler nemlig en stor mængde data ind om brugerne, og når den data bliver lagret og lagt sammen, så kan det udgøre persondata. 

- Jeg opfatter det som en mangel for forståelse for, hvordan de her systemer fungerer. Selvom borgerne bare skriver helt almindelige ting uden personoplysninger, hvad de i øvrigt slet ikke kan, så afgiver de stadig personoplysninger til Facebook. De forstår ikke, at data kan blive til personoplysninger, siger hun. 

Men det er nemt at slå indbakkefunktionen fra. De 86 andre kommuner, der har Facebook-sider, har alle deaktiveret funktionen eller bruger samme knap til at henvise til deres hjemmeside, e-mail eller telefonnummer, hvor man kan kontakte kommunen. Det mener Pernille Tranberg, at de syv kommuner også burde gøre.

- Det bør de jo stoppe. Det er fint, at de ikke bruger den til noget, men hvorfor ikke bare fjerne den? Jeg tror, det er sådan en lille teknisk ting, at de fleste ikke har fået det gjort endnu, siger hun.

Se: KLs anbefalinger om kommunale Facebooksider.

Opdatering 08:20 tirsdag den 11 februar: Jammerbugt, Norddjurs og Vesthimmerland har nu fjernet de åbne indbakker. Presseansvarlig i Vesthimmerland, Mike Bunde Jensen oplyser, at kommunen har haft slået beskeder fra i langt over et år, men at knappen igen dukkede op efter nytår. Vesthimmerland har nu fjernet den. 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job