VEJLE: Faldet ses tydeligst i de meget langvarige sygedagpengesager, oplyser kommunen.
Det er de sager, hvor borgeren har været sygemeldt i mere end et år. Her har Vejle nu 24 pct. færre sager end i begyndelsen af året. Herudover er antallet af sygemeldte med over et halvt års sygdom også begyndt at falde.
Arbejdsmarkedschef Mihael Petterson glæder sig over den positive udvikling: - Der ligger megen menneskelig ulykke og usikkerhed i at være sygemeldt længe, siger han og fortsætter, - Jo før, en borger kan få afklaret sin sag, jo bedre for alle parter.
Jobcenter Vejles ny sygedagpengestrategi har positiv betydning på mange fronter. Det er nemlig ikke bare borgeren, der får en gevinst i form af et kortere sygeforløb. Michael Petterson fortæller, at der kommer færre klagesager, når borgerne får en hurtig og aktiv sagsbehandling. Det betyder også en forbedret kommuneøkonomi og en øget medarbejdertrivsel i afdelingen, hvor man arbejder med at hjælpe sygemeldte.
Mødet med borgeren
I Jobcenter Vejle bliver en sygemeldt mødt med forventningen om, at man skal bevare tilknytningen til sin arbejdsgiver og sit arbejde, også selv om man ikke kan løse de opgaver, man plejer. Al forskning viser, at chancen for at vende tilbage til arbejdet mangedobles, hvis man bevarer kontakten med arbejdspladsen under sygefraværet.
- Vi har helt klart den holdning, at en sygedagpengesag er en arbejdsmarkedssag, og at det er en gevinst for alle parter, hvis de sygemeldte hurtigt kan genoptage arbejdet helt eller delvist, siger Michael Petterson. Men han understreger også, at den tidlige indsats sagtens kan vise, at borgeren skal have anden hjælp - f.eks. hjælp til brancheskift eller opkvalificering - og så er det den vej, sagen skal gå.
Nye holdninger og styrket ledelse
Da afdelingen i marts måned begyndte at arbejde efter den ny strategi betød det ændringer på flere afgørende punkter. - Vi vil grundlæggende ændre vores samarbejde med borgeren og vores egen holdning til at arbejde med sygemeldte, fortæller arbejdsmarkedschef Michael Petterson. Den gældende holdning og den bærende faglige linje i afdelingen er nu:
• En sygedagpengesag er en arbejdsmarkedssag
• Sygedagpenge er en korttidsydelse
• Tidlig og aktiv indsats afkorter sygedagpengesagen
• Fokus på genoptagelse af arbejdet
• Tæt opfølgning
Det blev også besluttet at styrke ledelsen i afdelingen. Det har gjort, at den enkelte sagsbehandler har bedre mulighed for sparring med sin leder.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.