
STEVNS: Kommunens familieafdeling åbner nu en anonym telefonrådgivning - Familietelefonen. Den skal have åbent to gange om ugen - onsdag morgen (kl. 8.00-9.00) og torsdag eftermiddag (kl. 15.00-16.00).
- Vi åbner Familietelefonen for at kunne give hurtig hjælp, når der er behov for det, siger afdelingschef Helle Sigaard fra Stevns Kommunes familieafdeling.
Medarbejderne bag familietelefonen er psykologer, socialrådgivere, familiekonsulenter eller tale-høre-konsulenter, og de har alle erfaring og viden om de fleste af de problemstillinger, der kan være i en familie.
- Familier er som regel gode til at løse problemer selv, men en gang imellem kan der være brug for en anden vinkel på tingene. Somme tider bare et råd om at gøre tingene på en lidt anden måde, andre gange flere samtaler med vores medarbejdere.
Familietelefonen kan give et godt råd om, hvordan man kommer videre, eller være med til at afgøre, om der skal gøres en ekstra indsats overfor et barn eller en familie, siger Helle Sigaard.
- Vores erfaring er desuden, at mange også kan bruge hjælp til at henvende sig rigtigt til det kommunale system, og her kan Familietelefonen være en hurtig hjælp til at bruge familieafdelingen på bedste måde, slutter Helle Sigaard.
Familietelefonen er den første af sin art i Stevns Kommune, men der findes lignende tilbud andre steder i landet. Den telefoniske rådgivning skal gerne samarbejdet med andre faggrupper og at give borgerne nemmere adgang til kommunens ressourcer. Tidligere i år har Stevns Kommune med hjælp fra et konsulentfirma kigget organisation igennem, og Familietelefonen er et af de synlige resultater af det arbejde.
Familieafdelingen forventer, at Familietelefonen bliver brugt af børn, forældre og andre faggrupper, og at spørgsmålene kommer til at variere fra familieproblemer af enhver slags til formidling af viden om det offentlige hjælpesystem.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.