VIBORG: FOA's store spørgsmålstegn ved lovligheden af, at et privat firma etablerer en slags overvågning af en kommunal hjemmepleje, følges nu op af folketingsmedlem Christian H. Hansen fra partiet Fokus. Han har stillet et såkaldt paragraf 20-spørgsmål til socialminister Benedikte Kiær (K).
Baggrunden er det ikke ringe postyr, det har vakt, at det private hjemmehjælp-firma Cenz i Viborg har bebudet, at det fra på mandag, 2. august, vil have oprettet en telefonisk hotline, hvor ældre i Viborg Kommune opfordres til at klage, hvis de oplever alvorlige forringelser af hjemmehjælpen.
Beskyldes for ulovlige besparelser
Senz's direktør, Carsten Nielsen, har beskyldt kommunen for at gennemføre ulovlige besparelser, der bl.a. betyder, at ældre får frataget ydelser uden at kommunen først har foretaget en fornyet visitation. Og derfor opfordrede han ældre til at klage til hans hotline, hvis de oplevede sådanne forringelser.
Begrundelsen for hotlinen har altså ikke været de omstridte TV2-afsløringer af hjemmehjælpere i København, der angiveligt skulle snyde og holde fri i stedet for at løse hjemmehjælper-opgaver. Men de besparelser, Viborg Kommune som alle andre kommuner, er i gang med.
Firma har interesser i sagen
Cenz løser hjemmeplejeopgaver for Viborg Kommune, og direktøren har overfor Viborg Stifts Folkeblad indrømmet, at der også er forretningsinteresser inde i billedet.
- Som borger er jeg forarget over de forhold, man tilbyder svage ældre, og som direktør for Cenz ser jeg mig nødsaget til at beskytte min virksomhed. Hvis kommunen skærer voldsomt i plejen og gennemfører mange planlagte aflysninger, går det ud over den pris, som vi får afregnet vores timer med til næste år, har direktør Carsten Nielsen forklaret til Viborg Stifts Folkeblad.
Kommunen har blankt afvist beskyldningerne, og socialudvalgsformand Mette Nielsen (S) stiller spørgsmålstegn ved det fortsatte samarbejde. Det skal drøftes på første socialudvalgsmøde efter sommerferien.
Spørgsmål til ministeren
Nu bliver socialministeren altså blandet ind i sagen. Christian H. Hansen har spurgt:
'Er ministeren enig i det betænkelige i, at et privat hjemmeplejefirma opretter en såkaldt hotline, hvor borgerne kan klage over den kommunale hjemmepleje?'
Folketingsmedlemmet begrunder bl.a. sit spørgsmål med, at firmaet - fordi det har opgaver for kommunen - ikke kan anses for at være en uvildig klageinstans. Og videre:
'Spørgeren finder det stærkt betænkeligt, at et privat firma, som udelukkende drives af profithensyn og som må opfattes som konkurrent til den offentlige hjemmepleje, opretter en sådan klagetelefon. Man kan let få den tanke, at hensigten med klagetelefonen udelukkende er at bagvaske den kommunale hjemmepleje og dermed lokke ældre og pårørende til vælge firmaets private ydelser fremfor kommunens - på skatteydernes regning.
Spørgeren har modtaget flere henvendelser fra borgere, der udtrykker bekymring for, at firmaet spekulerer i at udnytte eventuelle fysiske og mentale svækkelser hos de ældre til at fremme egne økonomiske interesser, en forretningsgang, borgerne finder smagløs og moralsk forkastelig.
Der ønskes derfor ministerens tilkendegivelse af, hvorvidt hun er enig i, at firmaer, der selv har forretningsmæssige interesser på spil, ikke bør drive sådanne klagelinjer, og at klageinstanser altid bør være uvildige.'
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.