
For tre uger siden offentliggjorde Ministeriet for Børn og Undervisning en SFI-rapport 'Folkeskolereformen - Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever,' hvor en del var udeladt - nemlig elevernes holdning til skoledagens længde.
Fagbladet Folkeskolen blev nægtet aktindsigt i tallene, og efter kritik fra forskere og politiske partier valgte undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) at fremskynde offentliggørelsen af svarene, selv om de hendes udlægning først skulle have været offentliggjort senere i 2016.
Ritzau kan nu skrive: 76,1 pct. af folkeskoleeleverne, mener i undersøgelse, at skoledagen er lidt eller alt for lang.
15.682 elever svarer i undersøgelsen på spørgsmålet: Hvad synes du om skoledagens længde?
Her er svarene, som er indsamlet i foråret 2015 med elever fra 5., 7. og 9. klasse:
- Skoledagen er alt for kort: 0,80 pct.
- Skoledagen er for kort: 1,05 pct.
- Skoledagen er hverken for kort eller for lang: 22,01 pct.
- Skoledagen er lidt for lang: 42 pct.
- Skoledagen er alt for lang: 34,14 pct.
Kilder: Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI,
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.