dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Pressede teleselskaber vil tjene penge på viden om kunder

Store teleselskaber vil tjene penge på deres viden om kunder ved salg til for eksempel forsikringsselskaber
14. DEC 2017 9.43

Priskrig på mobilmarkedet og færre kunder til tv-pakker sætter de store teleselskaber under så hårdt pres, at de kaster sig over nye forretningsområder, skriver Finans.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at tjene penge på deres viden om kundernes bevægelsesmønstre og adfærd ved at sælge det til andre virksomheder. Sådanne data over danskernes bevægelsesmønstre og adfærd har værdi for blandt andet butikker og forsikringsselskaber.

- Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje. Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel. Telemarkedet er under hårdt prispres, så selskaberne er nødt til at finde nye markeder med højere afkast, siger director Frederik Behnk fra Deloitte til Finans.

Landets næststørste teleselskab Telenor har gjort data og algoritmer til en central del af selskabets vækststrategi. De første skridt blev taget, da Telenor for to uger siden lancerede appen 'Kør godt' i samarbejde med Nem Forsikring.

Her har Telenor udviklet en algoritme, der måler og vurderer brugernes kørsel og deraf fastsætter en pris på en bilforsikring. Teleselskabet får så en bid af kagen for hver forsikring, der bliver solgt gennem appen.

- Vores mål på længere sigt er, at 10 pct. af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med 'Kør godt'-appen sælger vores avancerede dataanalyser. Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på, siger markedsdirektør Lars Thomsen fra Telenor til Finans.

Ritzau

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/pressede-teleselskaber-vil-tjene-penge-p-viden-om-kunder

GDPR