
Pårørende til psykisk syge føler sig ikke inddraget, viser stor undersøgelse af distriktspsykiatrien
27. SEP 2005 10.37
Brugerne er tilfredse - men de pårørende mindre tilfredse
Det viser undersøgelsen "Patienten og de pårørende har ordet" fra Amtsrådsforeningen. Her får den omdiskuterede distriktspsykiatri gode bedømmelser af brugerne - mens deres pårørende er mindre tilfredse.
På landsplan har tre ud af fire brugere et overordnet positivt indtryk af distriktspsykiatrien. Desuden er brugerne særdeles positive i deres bedømmelse af kontakten med distriktspsykiatrien - herunder de ansattes hensyn og respekt overfor brugeren.
At tale sammen i fred og ro
De faktorer, der betyder mest for patienternes tilfredshed er: Uforstyrret samtale, at man føler sig velkommen, selve stedet for kontakten mellem personale og patient, hensyn og respekt fra andre ansatte.
Der er forholdsvis store variationer i patienttilfredsheden inden for de enkelte distriktspsykiatriske enheder. I de tre almenpsykiatriske enheder i landet, hvor der er relativt flest tilfredse patienter, er 90 procent af patienterne overordnet tilfredse, men tallet i de tre enheder i landet, der har den laveste tilfredshed, kun er 56 procent af patienterne.
I Ribe og på Fyn er hhv. 83 og 81 procent overordnet tilfredse. I den anden ende af skalaen ligger Storstrøm, hvor 70 procent er overordnet tilfredse og H:S, hvor tallet er 73 procent.
Brug vores erfaring
Samtidig klager de pårørende til de psykisk syge over, at deres viden og erfaringer i for ringe grad bliver brugt.
Og de pårørende er da heller ikke så tilfredse som brugerne. Kun lidt over en tredjedel af de pårørende har ifølge undersøgelsen et positivt indtryk af deres kontakt med distriktspsykiatrien.
Mange oplever, at de bl.a. ikke bliver inviteret til møde i begyndelsen, de bliver ikke informeret om pårørenderådgivninger, og personalet har ikke taget initiativ til kontakt. Rigtig mange ved ikke, hvem behandlerne er.
Patienterne oplever også en mangel på kontakt til pårørende: 47 procent af svarpersonerne fra de almenpsykiatriske distriktsenheder oplyser, at distriktspsykiatrien ikke har kontakt med deres pårørende, det tilsvarende tal for specialenhederne er 25 procent.
Et andet kritikpunkt er at mange brugere ikke får tilbudt undervisning i deres egen sygdom.
- Vi vil i amterne følge op på de mange utilfredse pårørende. Manglerne er jo helt basale ting, såsom at tage kontakt til de pårørende ? det burde ske og det skal der rettes op på, siger formanden for Amtsrådsforeningen Social- og Psykiatriudvalg, amtsborgmester Orla Hav (S) i en kommentar.
/mel
Fakta
I undersøgelsen er 10.395 brugere og 4.615 pårørende med tilknytning til 129 distriktspsykiatriske enheder i Danmark blevet spurgt om deres vurdering og oplevelser af distriktspsykiatrien.
Undersøgelsen ?Patienten og de pårørende har ordet? er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse i januar og februar 2005. Undersøgelsens spørgsmål er delt op i følgende temaer: Den faglige indsats, kommunikation, information, de fysiske rammer, patient- og pårørendeindflydelse og -inddragelse samt koordination og kontinuitet.
Det viser undersøgelsen "Patienten og de pårørende har ordet" fra Amtsrådsforeningen. Her får den omdiskuterede distriktspsykiatri gode bedømmelser af brugerne - mens deres pårørende er mindre tilfredse.
På landsplan har tre ud af fire brugere et overordnet positivt indtryk af distriktspsykiatrien. Desuden er brugerne særdeles positive i deres bedømmelse af kontakten med distriktspsykiatrien - herunder de ansattes hensyn og respekt overfor brugeren.
At tale sammen i fred og ro
De faktorer, der betyder mest for patienternes tilfredshed er: Uforstyrret samtale, at man føler sig velkommen, selve stedet for kontakten mellem personale og patient, hensyn og respekt fra andre ansatte.
Der er forholdsvis store variationer i patienttilfredsheden inden for de enkelte distriktspsykiatriske enheder. I de tre almenpsykiatriske enheder i landet, hvor der er relativt flest tilfredse patienter, er 90 procent af patienterne overordnet tilfredse, men tallet i de tre enheder i landet, der har den laveste tilfredshed, kun er 56 procent af patienterne.
I Ribe og på Fyn er hhv. 83 og 81 procent overordnet tilfredse. I den anden ende af skalaen ligger Storstrøm, hvor 70 procent er overordnet tilfredse og H:S, hvor tallet er 73 procent.
Brug vores erfaring
Samtidig klager de pårørende til de psykisk syge over, at deres viden og erfaringer i for ringe grad bliver brugt.
Og de pårørende er da heller ikke så tilfredse som brugerne. Kun lidt over en tredjedel af de pårørende har ifølge undersøgelsen et positivt indtryk af deres kontakt med distriktspsykiatrien.
Mange oplever, at de bl.a. ikke bliver inviteret til møde i begyndelsen, de bliver ikke informeret om pårørenderådgivninger, og personalet har ikke taget initiativ til kontakt. Rigtig mange ved ikke, hvem behandlerne er.
Patienterne oplever også en mangel på kontakt til pårørende: 47 procent af svarpersonerne fra de almenpsykiatriske distriktsenheder oplyser, at distriktspsykiatrien ikke har kontakt med deres pårørende, det tilsvarende tal for specialenhederne er 25 procent.
Et andet kritikpunkt er at mange brugere ikke får tilbudt undervisning i deres egen sygdom.
- Vi vil i amterne følge op på de mange utilfredse pårørende. Manglerne er jo helt basale ting, såsom at tage kontakt til de pårørende ? det burde ske og det skal der rettes op på, siger formanden for Amtsrådsforeningen Social- og Psykiatriudvalg, amtsborgmester Orla Hav (S) i en kommentar.
/mel
Fakta
I undersøgelsen er 10.395 brugere og 4.615 pårørende med tilknytning til 129 distriktspsykiatriske enheder i Danmark blevet spurgt om deres vurdering og oplevelser af distriktspsykiatrien.
Undersøgelsen ?Patienten og de pårørende har ordet? er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse i januar og februar 2005. Undersøgelsens spørgsmål er delt op i følgende temaer: Den faglige indsats, kommunikation, information, de fysiske rammer, patient- og pårørendeindflydelse og -inddragelse samt koordination og kontinuitet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.