På flere københavnske skoler er forskellige opdelingsmodeller af eleverne ikke noget nyt fænomen
Mens debatten raser mellem politikerne om opdeling af børn i folkeskolen efter etnisk oprindelse har flere skoleinspektører en pragmatisk holdning til sagen, skriver Berlingske Tidende.
Klaus Mygind, skoleinspektør på Hellig Kors Skole på Nørrebro med 80 procent tosprogede børn:
- Der er blevet skabt en utryghed om folkeskolen blandt danske forældre i nogle byområder. Her bliver man nødt til at have et særligt fokus på de etnisk danske elever og deres forældre. Vi bliver nødt til at overveje forskellige tiltag for at skabe den tryghed og tillid til skolen, som mangler hos dem.
Jeanne Jacobsen, skoleinspektør på Sjællandsgades Skole på Nørrebro, der har cirka 30 procent tosprogede børn, har også forståelse for, at kolleger på andre københavnske skoler kan blive nødt til at diskutere opdeling.
- Man kan jo på nogle skoler være nødt til at gøre nogle kunstgreb for at få vendt denne her udvikling. Jeg har sluppet for diskussionen, og det er heldigt for mig. Men jeg kan godt følge de skoler, som står med begge i virkeligheden. Det er nemt at være frelst, siger hun.
Tingbjerg Skole i Brønshøj har 88 procent tosprogede børn. Skoleinspektør Leif Rasmussen er selv ambivalent i spørgsmålet om opdeling af børnehaveklassebørn.
- Selvfølgelig kan der være fordele og ulemper ved at gøre det, og det må man så afveje ude på de enkelte skoler. Det ærgerlige er, at det har fået den her mediedækning, som om det er apartheid. Det synes jeg måske lige er at skrue det lidt for højt op. Der er jo andre skoler i København, der har arbejdet med lignende modeller, siger han.
Klaus Mygind, skoleinspektør på Hellig Kors Skole på Nørrebro med 80 procent tosprogede børn:
- Der er blevet skabt en utryghed om folkeskolen blandt danske forældre i nogle byområder. Her bliver man nødt til at have et særligt fokus på de etnisk danske elever og deres forældre. Vi bliver nødt til at overveje forskellige tiltag for at skabe den tryghed og tillid til skolen, som mangler hos dem.
Jeanne Jacobsen, skoleinspektør på Sjællandsgades Skole på Nørrebro, der har cirka 30 procent tosprogede børn, har også forståelse for, at kolleger på andre københavnske skoler kan blive nødt til at diskutere opdeling.
- Man kan jo på nogle skoler være nødt til at gøre nogle kunstgreb for at få vendt denne her udvikling. Jeg har sluppet for diskussionen, og det er heldigt for mig. Men jeg kan godt følge de skoler, som står med begge i virkeligheden. Det er nemt at være frelst, siger hun.
Tingbjerg Skole i Brønshøj har 88 procent tosprogede børn. Skoleinspektør Leif Rasmussen er selv ambivalent i spørgsmålet om opdeling af børnehaveklassebørn.
- Selvfølgelig kan der være fordele og ulemper ved at gøre det, og det må man så afveje ude på de enkelte skoler. Det ærgerlige er, at det har fået den her mediedækning, som om det er apartheid. Det synes jeg måske lige er at skrue det lidt for højt op. Der er jo andre skoler i København, der har arbejdet med lignende modeller, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.