dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Puff bars, der ofte er forklædt og smager som slik og kan indeholde store mængder af nikotin, er ulovlige at sælge, købe og besidde i Danmark.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

SSP-samråd skal drive initiativer imod børns brug af puff bars

Forbruget af e-cigaretter og puff bars stiger blandt unge. Nye initiativer skal vende udviklingen.

Farvestrålende puff bars og nikotinposer er for populære blandt børn og unge. Det mener indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V).

Derfor afsættes 16,5 millioner kroner til initiativer, som skal drives af SSP-Samrådet - en landsdækkende forening, hvor skoler, sociale myndigheder og politiet samarbejder om at nedbringe risikoadfærd hos børn og unge.

Initiativerne skal blandt andet at hjælpe forældre med at tale med deres børn om de afhængighedsskabende produkter.

- Vi ser desværre, at alt for mange børn og unge bliver afhængige af nikotinprodukter. Det gælder både nikotinposer, men også ulovlige puff bars. Det er alarmerende, siger Sophie Løhde i en pressemeddelelse.

At klæde forældrene på kan fungere som en beskyttelsesfaktor i sig selv, siger Andreas Stenbæk Larsen, der er næstforperson i SSP-Samrådet.

- Hvis flertallet af forældrene evner at være den stærke og omsorgsfulde stemme, så er der større chance for, at flertallet af de unge ikke bevæger sig ned ad en risikovillig vej og ind i for eksempel røg- og nikotinfællesskaber.

Temaaftener og digitale værktøjer

Pengene skal blandt andet bruges på at engagere forældre gennem temaaftener, digitale værktøjer og informationsmateriale, fremgår det af pressemeddelelsen.

Pengene til initiativerne stammer fra de cirka 500 millioner kroner, som regeringen og en række partier i 2023 afsatte i en forebyggelsesplan.

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at en tredjedel af unge mellem 15 og 29 år bruger mindst et nikotinprodukt. Særligt e-cigaretter - herunder de såkaldte puff bars - er blevet populære blandt de helt unge.

Ifølge professor i tobaksforebyggelse Charlotta Pisinger bruger 14 procent af de 15- til 17-årige puff bars.

- Det er det tidspunkt, man begynder at eksperimentere med forskellige ting. Hjernen er umoden, man er nysgerrig og kan ikke overskue konsekvenserne.

- Derudover er de unge massivt udsat for marketing på sociale medier, hvor de fremhæves som et produkt, der smager fantastisk, siger professoren.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/ssp-samraad-skal-drive-initiativer-imod-boerns-brug-af-puff-bars

GDPR