Udbud som 'Konkurrencepræget dialog' efter EU's udbudsdirektiv
NÆSTVED: Næstved Kommune har gennemført et stort fælles udbud af de fire centrale systemer til at håndtere økonomi, e-handel, løn og personale samt debitorer. Efter en såkaldt konkurrencepræget dialog er valget faldet på Fujitsu og KMD. De skal skabe øget sammenhæng og rationalisering i arbejdsgange.
Prisme fra Fujitsu bruges også i dag som kommunens økonomisystem, mens det er nyt, at debitorområdet og eHandel også skal håndteres i Prisme. KMD drifter også i dag kommunens løn- og personalesystem, men efter afslutningen af udbuddet er der nu lagt faste rammer for den fulde udrulning af KMD Opus Løn og Personale til alle kommunens decentrale virksomheder.
Kommunen har i tildelingskriterierne lagt vægt på økonomi, funktionalitet og snitflader til andre systemer. Med valget har kommunen fået sikre og afprøvede systemer hos velkendte leverandører, har sparet betydelige beløb, og har på mange områder tilkøbt ny funktionalitet og fået bedre snitflader.
- Løsningen er på alle områder klart bedre end i dag. På et enkelt område – nemlig integration og snitflader mellem løn- og økonomisystem er vi dog foreløbig kun 90 pct. tilfredse. Det er dog vores håb, at begge leverandører vil gå aktivt ind i arbejdet med at udvikle de snitflader, der skal til, for at kommunens mange decentrale brugere, til forskel fra i dag, kan opleve den fulde sammenhæng mellem systemerne, afslutter Økonomi- og Personaledirektør Peter Pedersen.
Konkurrencepræget dialog
Kommunen valgte at udbyde de fire systemer i en fælles proces med mulighed for at byde på hele pakken eller på enkelte elementer. Udbuddet er gennemført som 'Konkurrencepræget dialog' efter de muligheder, der er i EU's udbudsdirektiv.
- Mig bekendt er det første gang en kommune i Danmark benytter denne særlige udbudsform for de centrale IT-systemer, udtaler Økonomi- og Personaledirektør Peter Pedersen.
- Det har fungeret rigtig godt. Vi har oplevet at konkurrencen har været mindst lige så intens som ved en mere traditionel udbudsform, og dialogen med de prækvalificerede tilbudsgivere har været særdeles udbytterig.
- Vi har en langt større sikkerhed for at de valgte systemer lever op til vore behov, end hvis vi havde anvendt en mere traditionel udbudsform med udarbejdelse af en lang og detaljeret kravspecifikation. Det er naturligvis en meget stor proces, når man udbyder fire så centrale systemer på en gang. Vi har nok ikke brugt væsentlig mindre tid på arbejdet, men vi har brugt tiden langt bedre, konkluderer han.
Prisme fra Fujitsu bruges også i dag som kommunens økonomisystem, mens det er nyt, at debitorområdet og eHandel også skal håndteres i Prisme. KMD drifter også i dag kommunens løn- og personalesystem, men efter afslutningen af udbuddet er der nu lagt faste rammer for den fulde udrulning af KMD Opus Løn og Personale til alle kommunens decentrale virksomheder.
Kommunen har i tildelingskriterierne lagt vægt på økonomi, funktionalitet og snitflader til andre systemer. Med valget har kommunen fået sikre og afprøvede systemer hos velkendte leverandører, har sparet betydelige beløb, og har på mange områder tilkøbt ny funktionalitet og fået bedre snitflader.
- Løsningen er på alle områder klart bedre end i dag. På et enkelt område – nemlig integration og snitflader mellem løn- og økonomisystem er vi dog foreløbig kun 90 pct. tilfredse. Det er dog vores håb, at begge leverandører vil gå aktivt ind i arbejdet med at udvikle de snitflader, der skal til, for at kommunens mange decentrale brugere, til forskel fra i dag, kan opleve den fulde sammenhæng mellem systemerne, afslutter Økonomi- og Personaledirektør Peter Pedersen.
Konkurrencepræget dialog
Kommunen valgte at udbyde de fire systemer i en fælles proces med mulighed for at byde på hele pakken eller på enkelte elementer. Udbuddet er gennemført som 'Konkurrencepræget dialog' efter de muligheder, der er i EU's udbudsdirektiv.
- Mig bekendt er det første gang en kommune i Danmark benytter denne særlige udbudsform for de centrale IT-systemer, udtaler Økonomi- og Personaledirektør Peter Pedersen.
- Det har fungeret rigtig godt. Vi har oplevet at konkurrencen har været mindst lige så intens som ved en mere traditionel udbudsform, og dialogen med de prækvalificerede tilbudsgivere har været særdeles udbytterig.
- Vi har en langt større sikkerhed for at de valgte systemer lever op til vore behov, end hvis vi havde anvendt en mere traditionel udbudsform med udarbejdelse af en lang og detaljeret kravspecifikation. Det er naturligvis en meget stor proces, når man udbyder fire så centrale systemer på en gang. Vi har nok ikke brugt væsentlig mindre tid på arbejdet, men vi har brugt tiden langt bedre, konkluderer han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.