
Penge fra bloktilskud skal kanaliseres over i udlignings-systemet. Finansieringsudvalget har netop offentliggjort 8 modeller for en kommende udligningsreform
1. DEC 2005 14.27
Udspillet, der breder sig over ikke mindre end en 234-sider lang rapport, rummer i alt otte modeller.
Fælles for dem alle er, at bloktilskuddet ikke længere skal fordeles efter skattegrundlaget i hver kommune, men efter indbyggertal.
Som noget nyt vil staten overføre penge fra bloktilskuddet til i den mellemkommunale udligningsordning, så der kommer flere penge i spil. Dette modsvares af et generelt lavere bloktilskud.
Desuden indføres en ny såkaldt nettoudligning, hvor der tages højde for både skattegrundlag og udgiftsbehov på én gang.
I Model 1 - som beskrives i flere varianter - indføres:
- en mindre forhøjelse af udligningsniveauet
- udligning af selskabsskat og pensionsafgift
- en særlig fordeling af indtægterne fra høje indkomster
- en række nye udgiftsbehovskriterier og mere vægt på socio-økonomiske kriterier
Bedre tider for de fattige
Finansieringsudvalget lægger i alle modeller op til, at de vanskeligt stillede kommuner kan se frem til et mere retfærdigt udlignings- og tilskuds-system.
I Model 1 fra udvalget forhøjes udligningsniveauet således fra de nuværende 45 til 50 procent.
Bloktilskuddet vil blive fordelt efter folketal i stedet for som i dag ud fra skattegrundlag. Det anser mange som langt mere retfærdigt, fordi den nuværende ordning betyder at rige kommuner kan få mere i bloktilskud end de fattige - uanset deres udgiftsbehov.
Desuden vil de fattigste kommuner som noget nyt ikke kun få tilskud udfra deres dårlige skattegrundlag, men også efter udgifter - en såkaldt nettoudligning.
På det nye Danmarkskort vil det gælde 33 ud af de 98 kommuner; nemlig de kommuner der kan få tilskud efter den såkaldte §18-ordning for særligt vanskeligt stillede kommuner. En ordning der omfatter omkring 130 kommuner i dag.
Hovedstadsudligning lever videre
I de fleste modeller bevares den omdiskuterede hovedstadsudligning ? dog i forskellige variationer, blandt andet af forskellig geografisk størrelse. I en af modellerne er yderområder som Helsingør, Hillerød og Roskilde således ikke med. I én af modellerne er hovedstadsudligningen helt fjernet.
Mange provinskommuner har kritiseret at kommuerne i hovedstadsområdet i dag får lov beholde ca. 2 milliarder kroner, som de fordeler til hinanden.
Tilfreds minister
Indenrigs- og Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er glad for rapporten.
- Rapportens beregninger og modeller betyder, at vi nu har et solidt grundlag for de politiske drøftelser af, hvordan et nyt udligningssystem skal indrettes fra 2007, siger han.
lg
Fælles for dem alle er, at bloktilskuddet ikke længere skal fordeles efter skattegrundlaget i hver kommune, men efter indbyggertal.
Som noget nyt vil staten overføre penge fra bloktilskuddet til i den mellemkommunale udligningsordning, så der kommer flere penge i spil. Dette modsvares af et generelt lavere bloktilskud.
Desuden indføres en ny såkaldt nettoudligning, hvor der tages højde for både skattegrundlag og udgiftsbehov på én gang.
I Model 1 - som beskrives i flere varianter - indføres:
- en mindre forhøjelse af udligningsniveauet
- udligning af selskabsskat og pensionsafgift
- en særlig fordeling af indtægterne fra høje indkomster
- en række nye udgiftsbehovskriterier og mere vægt på socio-økonomiske kriterier
Bedre tider for de fattige
Finansieringsudvalget lægger i alle modeller op til, at de vanskeligt stillede kommuner kan se frem til et mere retfærdigt udlignings- og tilskuds-system.
I Model 1 fra udvalget forhøjes udligningsniveauet således fra de nuværende 45 til 50 procent.
Bloktilskuddet vil blive fordelt efter folketal i stedet for som i dag ud fra skattegrundlag. Det anser mange som langt mere retfærdigt, fordi den nuværende ordning betyder at rige kommuner kan få mere i bloktilskud end de fattige - uanset deres udgiftsbehov.
Desuden vil de fattigste kommuner som noget nyt ikke kun få tilskud udfra deres dårlige skattegrundlag, men også efter udgifter - en såkaldt nettoudligning.
På det nye Danmarkskort vil det gælde 33 ud af de 98 kommuner; nemlig de kommuner der kan få tilskud efter den såkaldte §18-ordning for særligt vanskeligt stillede kommuner. En ordning der omfatter omkring 130 kommuner i dag.
Hovedstadsudligning lever videre
I de fleste modeller bevares den omdiskuterede hovedstadsudligning ? dog i forskellige variationer, blandt andet af forskellig geografisk størrelse. I en af modellerne er yderområder som Helsingør, Hillerød og Roskilde således ikke med. I én af modellerne er hovedstadsudligningen helt fjernet.
Mange provinskommuner har kritiseret at kommuerne i hovedstadsområdet i dag får lov beholde ca. 2 milliarder kroner, som de fordeler til hinanden.
Tilfreds minister
Indenrigs- og Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er glad for rapporten.
- Rapportens beregninger og modeller betyder, at vi nu har et solidt grundlag for de politiske drøftelser af, hvordan et nyt udligningssystem skal indrettes fra 2007, siger han.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.