
KØBENHAVN: København skal reducere sin CO2-udledning med 20 pct. i 2015 og være en CO2-neutral storby i 2025. Det kræver handling, og derfor arbejder kommunen aktivt for at nedbringe CO2-udledningen.
Her godt halvandet år efter, at en enstemmig borgerrepræsentation vedtog klimaplanen, er 44 ud af dens 50 initiativer sat i gang. Ud af dem er to allerede afsluttet.
Skal København nå sine klimamål, er det først og fremmest afgørende, at kommunen bliver mindre afhængige af fossile brændstoffer, som kul, olie og gas. Derfor er det et stort skridt på vejen, at Amagerværket er blevet bygget om, så blok 1 i dag fyrer med 100 pct. biomasse i stedet for kul.
Ifølge Vattenfall sparer det klimaet for 630.000 tons CO2 årligt, hvilket svarer til 85.000 familiers årlige fjernvarmeforbrug. Miljøgevinsten skal deles mellem flere kommuner, og København modtager cirka en fjerdel af varmen fra blok 1.
Kul er synderen
- Kul er den helt store synder i CO2-regnskabet. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer klimavenlig fjernvarme til københavnerne, og i den forbindelse er biomasse ikke til at komme uden om, siger teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF).
I alt skal 75 pct. af den samlede CO2-reduktion i 2015 findes ved at omlægge energiforsyningen. Derfor vil området fortsat være et centralt omdrejningspunkt i arbejdet med klimaplanen, og næste skridt er at bygge Amagerværkets blok 3 om til biomasse. Samtidig har Københavns Kommune en ambition om at opstille over 100 vindmøller til lands og til vands - heraf 14 i København.
I budgetaftalen for 2011 er der afsat over 300 mio. kr. i 2011-2014 til implementering af projekter i klimaplanen. I forvejen er der i budgetaftalen for 2010 afsat ca. 90 mio. kr. til brug i perioden 2010-2013.
Fakta:
- Geotermisk varme. Det skal undersøges, om det nuværende geotermiske anlæg på Amager kan udvides.
- Flere vindmøller til lands og til vands. Københavns Kommune vil i alt opstille over 100 vindmøller, der skal bidrage med en CO2-reduktion på 262.000 tons i 2015 og 650.000 tons i 2025
- Styrket kollektiv trafik, f.eks. 25 procent mindre CO2-udledning fra busserne. Det svarer til en CO2-reduktion på 7.500 tons i 2015.
- Infrastruktur til el- og brintbiler. Hvis 1.000 københavnske privatbiler udskiftes med el- eller brintbiler, vil det spare 2.500 tons CO2 i 2015.
Læs mere om Klimaplanen
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.