KØBENHAVN: Lærerne i hovedstadens folkeskole skal være bedre ledere.
Så enkelt lyder meldingen fra rådhuset, hvor Børne- og Ungeborgmester Anne Vang (S) nu vil sikre ro og bedre indlæring i Københavns klasseværelser ved at efteruddanne alle nyansatte bag katederet i klasserumsledelse.
- Det nytter ikke noget at være en god underviser, hvis ikke man er i stand til at styre sin klasse. Mange lærere føler sig i dag dårligt rustet til at skabe ørenlyd og løse problemer, der opstår i frikvarteret. Og det duer ikke. For eleverne kan ikke koncentrere sig i timerne, når der er for megen surmuleri og støj, siger Anne Vang til Urban.
På nuværende tidspunkt har lærerne på 40 københavnske folkeskoler gennemgået kommunens kursustilbud i klasserumsledelse.
Men målet er ifølge borgmesteren, at alle nuværende og fremtidige undervisere skal have 'specialundervisning' i, hvordan man påtager sig rollen som autoritet og får eleverne til at opføre sig ordentligt.
På Danmarks Pædagogiske Universitetsskole kalder professor Niels Egelund tiltaget for perfekt.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.