

Ikke nok med at Meta lukker for politiske annoncer på Facebook og Instagram, en ny EU-forordning spænder også ben for, at kommunalpolitikere og partier kan indrykke KV25-annoncer på digitale mediers hjemmesider.
Det betyder, at man efter al forventning ikke kan indrykke en politisik annonce på fx det lokale dagblads netavis i forbindelse med valgkampen.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) mødes i dag med den ansvarlige EU-kommissær i et forsøg på at få ændret reglerne inden kommunalvalget. Det skriver Danske Kommuner.
– Når jeg i dag endnu en gang mødes med den ansvarlige EU-kommissær, vil jeg tale med store bogstaver og forklare, at reglerne efter min mening er blevet alt for stramme. Jeg håber selvfølgelig på, at EU-kommissæren vil tage ansvaret på sig og sikre, at politiske kandidater fortsat kan nå vælgerne med deres politiske synspunkter, siger ministeren.
EU-forordningens formål er at gøre det nemmere for borgere at gennemskue, hvornår de udsættes for politisk reklame. Men med de nye EU-regler følger "så betydelige tekniske og administrative byrder, at det er meget sandsynligt, at medierne vælger ikke at optage politisk annoncering, da omkostningerne ved at leve op til reglerne risikerer at overstige indtægterne", har brancheorganisationen Danske Medier tidligere udtalt.
I sidste uge udsendte Danske Medier en orientering, hvori organisationen fortæller, at der arbejdes på højtryk for at finde en løsning. Det er dog forventningen, at det på grund af tekniske udfordringer og en række uafklarede forhold, som følge af EU-forordningen, kun bliver muligt at indrykke valgannoncer på print - fx i fysiske aviser, blade og magasiner -, i radioen og på udendørs reklamepladser, som fx busser og reklamestandere, op til KV25.
Trods flere tiltag
På grund af bekymringer for, hvordan de nye EU-regler vil påvirke kommunalvalget til november, besluttede Kulturministeriet tilbage i maj at udskyde sanktioner for overtrædelse af EU-forordningen til 1. januar 2026. Derudover har Radio- og tv-nævnet udtalt, at man kun vil reagere på konkrete henvendelser eller anmeldelser af brud på reglerne.
Men til trods for, at medierne hverken skal frygte sanktioner for at overskride reglerne under kommunalvalget eller systematisk kontrol fra Radio- og tv-nævnet, spænder de tekniske forhindringer og uafklarede forhold fortsat ben for, at kommunalpolitikere kan indrykke en digital annonce på det lokale dagblads netavis.
Kulturministeren udtalte til fagbladet Journalisten i sidste uge, at ministeriet arbejder på højtryk for at finde en løsning.
- Arbejdet med denne her forordning startede, længe inden jeg blev minister, men jeg har flere gange talt med store ord over for kommissionen, ligesom mit embedsværk hver dag knokler for at gøre forordningen realistisk og mulig at arbejde med for alle, der er engageret i demokratiet, siger Jakob Engel-Schmidt.
De nye regler indebærer, at der skal være mere gennemsigtighed i forbindelse med politisk reklame. Det skal bl.a. fremgå, hvem der står bag en politisk reklame, hvad reklamens formål er, og hvordan den er finansieret samt reklamens samlede værdi. EU-forordningen træder i kraft 10. oktober.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.