
Af Jørgen Bartholdy
Delegeret ledelse i Skolen
Dafolo, marts 2011
ISBN: 978-87-7281-593-0
Forfatter(e): Anette Grønholt Andersen, Peter Gottlieb, Claus Hjortdal, Signe Holm-Larsen, Maybritt Jonassen, Anita Jørgensen, Morten Kliim-Due, Ulla Blom Kristensen, Peter Nødskov, Torben Mørup og Sinne Pedersen
Pris.: DKK 174,40 ekskl. moms
På OECD-konferencen 'Improving School Leadership' i København i efteråret 2008 var en af konklusionerne for Danmarks vedkommende, at vore skoler ikke er langt nok fremme i forhold til 'distributed leadership'.
Det har man taget til sig i Skolelederforeningen, som i samarbejde med Dafolo tidligere i år afviklede en konference i Roskilde om netop dette. Som et supplement til konferencen udgav man denne antologi, som dog udmærket læses, også selvom man ikke deltog i konferencen.
Forfatternes adgang til at beskæftige sig med spørgsmålet er en positiv forventning om, at delegering vil medføre en forbedring af skolens samlede kompetencer og en øget ansvarlighed hos personalet, fordi delegeret ledelse vil føre til en kortere afstand mellem ledelse og handling. Mere overordnet henvises der til, at 'Insisterende delegering' er en af fem kernekompetencer, som af 'Væksthus for ledelse' er udpeget som væsentlige forudsætninger for succesfuld ledelse.
I bogens 10 kapitler kommer forfatterne godt omkring emnet. Fra spørgsmålet om hvilke juridiske og forvaltningsmæssige forhold der skal tages hensyn til over diskussioner om ansvarets placering til casebeskrivelser fra skoleledere, som deler ud af deres personlige erfaringer med delegeret ledelse.
Ikke hovedet under armen
Der er som nævnt tale om en positiv tilgang til emnet, men ikke med hovedet under armen. Forfatterne ved godt, at der er mange barrierer, der skal overvindes, før succesen er i hus, og også den vinkel er med.
Hovedredaktør og forfatter til et par kapitler er Skolelederforeningens næstformand, Claus Hjotrtdal, og også de øvrige forfattere har en bred pædagogisk og ledelsesmæssig erfaring at trække på.
Alt i alt er der tale om en gennemarbejdet bog, der kan inspirere og støtte de skoleledere, der vil forsøge at møde tidens udfordringer ved at styrke ledelsen på deres skoler - og som måske kan overbevise dem, der endnu ikke har færdigtænkt tanken.
Bogen er forbilledligt udstyret med forslag til yderligere læsning og med adresser på relevante websteder, så den kan fungere som indgang til et dybere studie af emnet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.