
Københavns Kommune har besluttet, at der skal arbejdes på at gøre kommunen fri for fossile køretøjer såsom benzin- og dieselbiler i 2030. Men flere andre kommuner ser ikke den løsning som den rigtige i deres kommune.
Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen (V), fortæller, at kommunen generelt arbejder med, at der skal være færre biler i bymidten. Men han ønsker ikke et forbud.
- Vi kommer til at arbejde mere med en generel reduktion af biler, frem for at bestemme hvilke biler der må køre i byen, siger han til Ritzau.
Heller ikke i hovedstadens nabokommune Frederiksberg er borgmester Michael Vindfeldt (S) klar til at gå lige så langt som København på nuværende tidspunkt.
- Det er den vej, det går. Men om det bliver 2030 eller 2035, eller hvad det bliver, det ved jeg ikke, siger han til TV2 Kosmopol.
- Vi skal have respekt for, at der er nogle mennesker, der har brug for en bil - også en benzin- eller dieselbil. Vi kan jo ikke bare sige, at de skal smutte ud af Frederiksberg fra den ene dag til den anden.
I Roskilde Kommune nikker Thomas Breddam (S), formand for Plan- og Teknikudvalget, anerkendende til beslutningen i Københavns Kommune.
- Jeg synes faktisk, det er en god idé, så det kunne jeg godt forestille mig, at vi også kunne arbejde hen imod, siger han.
Thomas Breddam understreger, at det ikke er noget, der er på bordet i øjeblikket, hvor byrådet arbejder på en strategi for udviklingen af bymidten. Skulle det blive aktuelt i Roskilde Kommune, mener han, at det mest realistiske ville være, at et forbud kun skulle gælde i netop bymidten.
Nødvendig lovgivning mangler
Den nødvendige lovgivning på området fra Folketinget er endnu ikke på plads. Det vil Borgerrepræsentationen i København presse på for at få. Et politisk flertal blev i 2021 enige om, at det skulle være muligt for kommuner at indføre "nulemissionszoner", hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer. Men aftalen er ikke blevet til lov endnu.
Det betyder også, at det fortsat er usikkert, om det kan lade sig gøre at få benzin- og dieselbiler helt ud af København, eller om det vil ske i nogle dele af byen. Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), siger, at det er en god idé at arbejde for udfasning af fossile køretøjer. Men det skal ske på nationalt plan.
- I Esbjerg Kommune vil vi ikke gå enegang på dette område, da det jo i givet fald vil være et forbud, der vil være umuligt at håndhæve i praksis.
- Vi kan eller vil jo ikke stoppe fossile biler ved kommunegrænsen. Så når Københavns Kommune vil arbejde for det, er det jo nok mere symbolpolitik, end det reelt er praktisk muligt politisk, skriver han i en sms.
Ikke urealistisk
Det var en enig borgerrepræsentation, som torsdag aften blev enige om, at hovedstaden skal være fri for fossile køretøjer. Men politikerne har endnu ikke en plan for, hvordan det kommer til at se ud.
Der skal først laves undersøgelser af, hvordan man for eksempel får nok ladestandere op på syv år, hvordan samarbejdet skal være med Frederiksberg, og om der er en social balance i den måde, det skal foregå. Spørger man Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos bilejernes interesseorganisation FDM, er det ikke urealistisk at få nok ladestandere op inden 2030.
- Det er meget ambitiøst, men det vil ikke være umuligt med god planlægning og koordinering. Men allerede i dag oplever vi lange ventetider på tilslutning af ladepunkter, siger han.
Alligevel mener Ilyas Dogru, at det er for tidligt med et forbud i 2030. Det skyldes blandt andet, at elbiler typisk tilhører en højere prisklasse end mange fossilbiler.
- Det vil skabe en situation, hvor dem, der ikke har så mange penge i bilbudgettet, ikke må køre inde i København. Det skaber et A- og et B-hold, siger Ilyas Dogru.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.