Kommuner til kamp mod trykte reklamer

Kommuner til kamp mod trykte reklamer

'Sig nej tak til trykte reklamer - og find dine reklamer på nettet. Det hjælper miljøet. Tak!'
29. APR 2011 13.18

Sådan lyder hovedbudskabet i en ny kampagne, som 12 kommuner afvikler i samarbejde med Region Hovedstaden.

I fire uger i maj vil borgerne bl.a. møde budskabet om at spare papir på metrostationer, genbrugsstationer og nærgenbrugsstationer og biblioteker.

I Københavns Kommune har 39 pct. af husstandene i dag et "Nej tak"-mærkat fra Post Danmark på postkassen. Det betyder, at der årligt smides ca. 10.000 tons reklamer ind i de øvrige borgeres brevsprækker.
- Mange læser slet ikke deres tilbudsaviser, og det er dem, vi først og fremmest gerne vil nå, siger Julie Svendsen fra affaldsområdet i Kø-benhavns Kommune.

Ifølge en helt ny YouGov-undersøgelse opfatter 92 pct. af borgerne i Københavns Kommune det som et miljøproblem, at en husstand årligt modtager ca. 60 kg reklamer. Og der er faktisk god dokumentation for, at et fravalg af reklamer hjælper miljøet. En husstand kan fx årligt spare miljøet for ca. 140 kg CO2 ved at sige nej tak til reklamerne.

Foto: Claudia Dons

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev