Af Kim Barren
Branding eller børnehaver. Skoler eller sociale medier. Kommunikation eller kultur. Veje eller web-strategi. Markedsføring eller madordninger. Personaleblad eller pædagognormering.
Jo, valgmulighederne er mange for de 98 nyvalgte byråd, der 1. januar 2010 satte sig i stolene omkring byrådsbordet. Allerede fra dag et skal de vælge og forholde sig til hvad skattekronerne skal bruges til.
Allerede i dag er kommunikation en integreret del af hverdagen - både den administrative og politiske - i landets kommuner. Heldigvis. Fordi kommunikation er vigtig. Både internt i kommunerne overfor de tusindvis af medarbejdere, der naturligt stiller krav om at blive informeret. Og ikke mindst at blive kommunikeret med.
Også eksternt er kommunikation en naturlig del af dagligdagen i kommunerne. Borgerne og de mange samarbejdspartnere har forventninger om, at kommunerne kommunikerer med dem. Både den direkte kommunikation, når en borger henvender sig personligt til kommunen. Hvad enten det er i børnehaven, på ældreinstitutionen eller i borgerbutikken. Eller når borgerne henvender sig til via de elektroniske medier, som i disse år bliver endnu mere brugt. Og som i fremtiden i høj grad bliver den naturlige kommunikationsform mellem hr. og fru borger og deres kommune.
For ikke at tale om den voksende brug af de elektroniske sociale medier - Facebook, Twitter, Myspace, blogs, Youtube og hvad der vil dukke op de kommende år. Medier der allerede i dag fylder rigtigt meget i dagligdagen. Og medier som kommunerne - og dermed også jer, politikere - må og skal forholde sig til.
Skal de medier bruges i kommunikationen hvad enten det er internt eller eksternt?. Mit svar er et rungende ja. Flere kommuners kommunikationspolitik - bl.a. Svendborgs - har i dag taget højde for den udvikling.
Kommunikationspolitikkerne understreger netop, at de elektroniske sociale netværk kan bruges i kommunerne kommunikation i det omfang, det er hensigtsmæssigt i forhold til opgaverne.
Men når valget står mellem at bruge penge på børnehaver eller branding. Eller om kommunens webstrategi skal udvikles på bekostning af mere sikre veje til skolebørnene, er valget ofte givet på forhånd. Det er ikke et valg, der falder ud til kommunikationsfolkenes fordel. Og umiddelbart er det måske forståeligt på den korte bane. Men på den lange bane kan det koste dyrt, hvis ikke kommunerne er med fremme på kommunikationsområdet. Både borgerne og medarbejderne har forventninger om, at kommunerne er parate til at kommunikere både med dem - og ikke kun til dem.
Derfor kræver det også, at der sættes penge af den til opgave, når diskussionen om budgetter og penge kører hos politikerne.
En diskussion der til tider køres ned til at handle om varme eller kolde hænder. Men som rettelig burde handle om de nødvendige hænder, uanset hændernes temperatur.
Så kære byrådsmedlemmer. Velkommen til et kommunikationsfyldt arbejde de kommende fire år.
Jeres kommunikationsfolk står parate til at hjælpe både jer og jeres mange tusinde medarbejdere i kommunerne.
Kim Barren er kommunikationschef i Svendborg Kommune
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.